Problem med trycket

Blue sea

Well-known member
Hej. Jag har Expobar Mini Barista från 2010 och jag har problem med trycket. Jag har spelat upp en video som man kan se på följande länk
Med vänliga hälsningar
 

Jonken

Well-known member
Moderator
Det verkar läcka in vatten i ångkokaren. Antagligen har du kalk i en solenoid, försök avkalka lite försiktigt.
 

Jonken

Well-known member
Moderator
Är du säker på att du lyckades med det? Akta så att du inte har avkalkningsmedel kvar i ångkokaren nu.

En annan förklaringen vore om det är hål i värmeväxlaren (finns flera versioner, men jag tror att även dubbelkokaren kan ha en som går igenom ångkokaren).
 

piphalu

Well-known member
Fråga är det en dual eller singel boiler ?
Berätta lite om hur det blev så här har du mekat och växlat 2 sladdar eller vad hände innan det blev så här.
 
Senast ändrad:

piphalu

Well-known member
Kollade din historia här på forumet, det skulle nog kunna vara magnetventilen som du har haft problem med som inte är rätt ihop monterad och släpper in vatten i ångbryggaren så fort du startar pumpen.
Ventilen ifråga skall vara tät tills magneten öppnar ventilen, fjädern skall trycka kolven mot sätet dvs åt vänster på dina bilder i förra inlägget.
 
Senast ändrad:

Blue sea

Well-known member
Kollade din historia här på forumet, det skulle nog kunna vara magnetventilen som du har haft problem med som inte är rätt ihop monterad och släpper in vatten i ångbryggaren så fort du startar pumpen.
Ventilen ifråga skall vara tät tills magneten öppnar ventilen, fjädern skall trycka kolven mot sätet dvs åt vänster på dina bilder i förra inlägget.
Jag har fått följande svar från supporten:
"Den inre delen på bilderna som heter pistong så ska fjädern in i det lilla hålet på den platta sidan och den platta delen ska va uppåt alltså kl 12. Den delen av pistongen med gummisidan ska nedåt alltså kl 18."
Jag har satt fjäder i hålet som syns på bild nummer 2 och den del ska vara uppåt och gummisidan är nedåt och har stängt med överdel som är på bild 3 och satte kol på den med 3 inkopplade kablar. Har jag gjort fel?
 

Bilagor

  • pastedImage.png
    pastedImage.png
    42.8 KB · Visningar: 3
  • 3 way solenoid ventil bild 1.jpg
    3 way solenoid ventil bild 1.jpg
    571.9 KB · Visningar: 2
  • 3 way solenoid ventil bild 2.jpg
    3 way solenoid ventil bild 2.jpg
    654.2 KB · Visningar: 3
  • Övredel2.jpg
    Övredel2.jpg
    5 MB · Visningar: 2
Senast ändrad:

piphalu

Well-known member
ok pistongens svarta del är det gummi på den ?
i så fall är det den sidan som skall in först och efter det skall fjädern komma och när du skruvar på hylsan ( hatten ) så tätar ventilen. Sedan är det dags att sätta på magneten och nu skall det vara tätt . När maskinen sedan skall öppna ventil så är det när ång kokaren skall fylla på med vatten när detta sker så kan du hålla en skruvmejsel mot den svarta spolen och då skall du kunna känna magnetismen. Vad heter ventilen gärna med foto så allt blir rätt .
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Moderator
⚡ Se till att du skyddar dig med t.ex. gummihandskar, långärmat och isolerad skruvmejsel om du petar i maskinen samtidigt som den är på ⚡

Bättre att lämna in maskinen om du är osäker på vad du gör.
 

Blue sea

Well-known member
ok pistongens svarta del är det gummi på den ?
i så fall är det den sidan som skall in först och efter det skall fjädern komma och när du skruvar på hylsan ( hatten ) så tätar ventilen. Sedan är det dags att sätta på magneten och nu skall det vara tätt . När maskinen sedan skall öppna ventil så är det när ång kokaren skall fylla på med vatten när detta sker så kan du hålla en skruvmejsel mot den svarta spolen och då skall du kunna känna magnetismen.
Ja, det är gummi i botten. Jag har satt den platta sidan på pistongen kl. 12 som supporten sa och den fungerar inte, ska jag sätta den så att den visar kl. 9 eller kl. 6. Kanske är det bara det som är problemet. På min video kom lite kaffe och sedan tryck visaren blev "galen".
 

Forumstatistik

Trådar
15,438
Inlägg
161,052
Medlemmar
19,884
Senaste medlemmen
sökerkaffe
Topp