Problem med trycket

Blue sea

Well-known member
Hej. Jag har Expobar Mini Barista från 2010 och jag har problem med trycket. Jag har spelat upp en video som man kan se på följande länk
Med vänliga hälsningar
 

Jonken

Well-known member
Moderator
Det verkar läcka in vatten i ångkokaren. Antagligen har du kalk i en solenoid, försök avkalka lite försiktigt.
 

Jonken

Well-known member
Moderator
Är du säker på att du lyckades med det? Akta så att du inte har avkalkningsmedel kvar i ångkokaren nu.

En annan förklaringen vore om det är hål i värmeväxlaren (finns flera versioner, men jag tror att även dubbelkokaren kan ha en som går igenom ångkokaren).
 

piphalu

Well-known member
Fråga är det en dual eller singel boiler ?
Berätta lite om hur det blev så här har du mekat och växlat 2 sladdar eller vad hände innan det blev så här.
 
Senast ändrad:

piphalu

Well-known member
Kollade din historia här på forumet, det skulle nog kunna vara magnetventilen som du har haft problem med som inte är rätt ihop monterad och släpper in vatten i ångbryggaren så fort du startar pumpen.
Ventilen ifråga skall vara tät tills magneten öppnar ventilen, fjädern skall trycka kolven mot sätet dvs åt vänster på dina bilder i förra inlägget.
 
Senast ändrad:

Blue sea

Well-known member
Kollade din historia här på forumet, det skulle nog kunna vara magnetventilen som du har haft problem med som inte är rätt ihop monterad och släpper in vatten i ångbryggaren så fort du startar pumpen.
Ventilen ifråga skall vara tät tills magneten öppnar ventilen, fjädern skall trycka kolven mot sätet dvs åt vänster på dina bilder i förra inlägget.
Jag har fått följande svar från supporten:
"Den inre delen på bilderna som heter pistong så ska fjädern in i det lilla hålet på den platta sidan och den platta delen ska va uppåt alltså kl 12. Den delen av pistongen med gummisidan ska nedåt alltså kl 18."
Jag har satt fjäder i hålet som syns på bild nummer 2 och den del ska vara uppåt och gummisidan är nedåt och har stängt med överdel som är på bild 3 och satte kol på den med 3 inkopplade kablar. Har jag gjort fel?
 

Bilagor

  • pastedImage.png
    pastedImage.png
    42.8 KB · Visningar: 3
  • 3 way solenoid ventil bild 1.jpg
    3 way solenoid ventil bild 1.jpg
    571.9 KB · Visningar: 2
  • 3 way solenoid ventil bild 2.jpg
    3 way solenoid ventil bild 2.jpg
    654.2 KB · Visningar: 3
  • Övredel2.jpg
    Övredel2.jpg
    5 MB · Visningar: 2
Senast ändrad:

piphalu

Well-known member
ok pistongens svarta del är det gummi på den ?
i så fall är det den sidan som skall in först och efter det skall fjädern komma och när du skruvar på hylsan ( hatten ) så tätar ventilen. Sedan är det dags att sätta på magneten och nu skall det vara tätt . När maskinen sedan skall öppna ventil så är det när ång kokaren skall fylla på med vatten när detta sker så kan du hålla en skruvmejsel mot den svarta spolen och då skall du kunna känna magnetismen. Vad heter ventilen gärna med foto så allt blir rätt .
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Moderator
⚡ Se till att du skyddar dig med t.ex. gummihandskar, långärmat och isolerad skruvmejsel om du petar i maskinen samtidigt som den är på ⚡

Bättre att lämna in maskinen om du är osäker på vad du gör.
 

Blue sea

Well-known member
ok pistongens svarta del är det gummi på den ?
i så fall är det den sidan som skall in först och efter det skall fjädern komma och när du skruvar på hylsan ( hatten ) så tätar ventilen. Sedan är det dags att sätta på magneten och nu skall det vara tätt . När maskinen sedan skall öppna ventil så är det när ång kokaren skall fylla på med vatten när detta sker så kan du hålla en skruvmejsel mot den svarta spolen och då skall du kunna känna magnetismen.
Ja, det är gummi i botten. Jag har satt den platta sidan på pistongen kl. 12 som supporten sa och den fungerar inte, ska jag sätta den så att den visar kl. 9 eller kl. 6. Kanske är det bara det som är problemet. På min video kom lite kaffe och sedan tryck visaren blev "galen".
 

piphalu

Well-known member
Då ser du att det är en 2-vägsventil som är stängd i vilo/normalläge och fjädern trycker plungers gummi tätning mot ventilens säte som du ser på bilden när man kopplar 230 volt till spolen så öppnar ventilen och vattnet kan flöda förbi och i ditt fall fyll ångkokaren. Har du haft tex plungern åt fel håll flödar vattnet förbi och pumptrycket syns på ångmätaren och espressobyggning går åt fanders. Hoppas nu att allt skall fungera , Lycka till :)
 

Blue sea

Well-known member
Då ser du att det är en 2-vägsventil som är stängd i vilo/normalläge och fjädern trycker plungers gummi tätning mot ventilens säte som du ser på bilden när man kopplar 230 volt till spolen så öppnar ventilen och vattnet kan flöda förbi och i ditt fall fyll ångkokaren. Har du haft tex plungern åt fel håll flödar vattnet förbi och pumptrycket syns på ångmätaren och espressobyggning går åt fanders. Hoppas nu att allt skall fungera , Lycka till :)
Tack, du har hjälp mig så mycket. Jag har bara en sista fråga om det platta delen av pistongen som har litet hål. Åt vilket håll ska jag ha den? Just nu är kl. 12 och den fungerar inte. Ska jag vända den till kl. 9 eller någonting annat.
 

piphalu

Well-known member
det hålet är nog bara till för att pistongen lättare skall kunna röra sig uppåt och neråt snabbare, vattnet i systemet passerar igenom hålet som gummipackningen öppnar och stänger. Det jag sa om klockan 9 kom från hur du hade fotograferat och beskrivit i ditt förra ämne, plungern kan rotera som den vill och hålet och avfasningen finns som sagt bara för att den skall kunna röra sig snabbare. Tänker ibland att du kan ha satt någon kabel fel för det verkar som om magnetventilen får spänning och öppnar vid fel tillfälle,. Vad hade du gjort innan problemen startade ofta hittar man lösnigen där. Mvh Hasse
 

Blue sea

Well-known member
det hålet är nog bara till för att pistongen lättare skall kunna röra sig uppåt och neråt snabbare, vattnet i systemet passerar igenom hålet som gummipackningen öppnar och stänger. Det jag sa om klockan 9 kom från hur du hade fotograferat och beskrivit i ditt förra ämne, plungern kan rotera som den vill och hålet och avfasningen finns som sagt bara för att den skall kunna röra sig snabbare. Tänker ibland att du kan ha satt någon kabel fel för det verkar som om magnetventilen får spänning och öppnar vid fel tillfälle,. Vad hade du gjort innan problemen startade ofta hittar man lösnigen där. Mvh Hasse
Jag har bytt två ventiler på vatten kokaren ( eftersom den som är närmast har exploderat när jag första gången har satt ihop på fel sätt pistongen) som finns på bilden och skruvat av kabel kontakt för dem för att kunna byta ut den ventil bakom dem. Vilken funktion har dem kablar? Första bild är innan byte och dem två är bilder efter byte.
 

Bilagor

  • 1782560644451.jpg
    1782560644451.jpg
    4 MB · Visningar: 2
  • 1000000490.jpg
    1000000490.jpg
    3 MB · Visningar: 2
  • 1000000491.jpg
    1000000491.jpg
    3.5 MB · Visningar: 2

Forumstatistik

Trådar
15,439
Inlägg
161,059
Medlemmar
19,884
Senaste medlemmen
sökerkaffe
Topp