Silva - Första dagen!

Stefan Böna

Mr Microtext
Återigen: Jag gjorde så att jag skruvade ihop skivorna helt (tills det tar stopp alltså) och sedan något varv tillbaka. Bara så mycket att jag är säker på att skivorna inte tar emot varandra. Sedan kör jag igång kvarnen - bara på och sedan direkt av - och skruvar försiktigt den övre skivan nedåt tills den börjar ta emot. Stopp där och sedan en aning, aning tillbaka. Skruvar efter detta tillbaks hoppern. Detta kan dock kräva att man tar bort stoppskruven...

Varför tar du inte bort din stoppskruv och nollar kvarnen på riktigt (enligt ovan beskrivning)? Stoppskruven gör ju så att du bara kan sätta tillbaks hopern på ett ställe egentligen och är detta ställe fel, så kanske 5 är noll på din skala (min nolla låg ju på minus 4)? Skalorna på Rocky är ju inte att lita på... :unsure:

//Stefan (som är tillbaks till 14-grammare nu ett tag, fortfarande med nollad kvarn dock)
 

moparman

Well-known member
Vet inte om ja törs :)

Jamen...Frågan är ju om det är nollan så fort man hör att det börja va lite motsånd...Eller är de så länge ?

Edit
alltså...Om ja vrider till grövre å startar ..Låter det som inget men vrider jag finare så hör man precis när det tar emot lite..Är det där min riktiga nolla är? Är väl på läge 5
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Pröva att ta bort hoppern och gör som jag beskrivit tidigare. När du har din nolla så ska hålen på skivorna bilda en pyramid med spetsen uppåt för att du ska kunna skruva fast hoppern med skalans nolla framåt. Kanske inte är så på din kvarn, men så var det på min...

På höger sida nedtill (om man tittar uppifrån nedåt på malskivorna) sitter det en liten plastspärr. Det är den som stoppskruven tar emot och som kan hindra att man inte kan sätta fast hoppern med en äkta nolla.

Stoppskruven ska ju hindra att man kan dra skalan negativt...

//Stefan (som upptäckte att det är svårare att förklara detta än vad han trodde)
 

moparman

Well-known member
Yepp....Såg att min stoppskruv var rätt sned så det kan ju vara därför min nolla inte är på rätt ställe :)
 

Fabian

Well-known member
Nu blir det med din förklaring av "pyramiden", Stefan Böna, lättare för mig att beskriva det konstia på min Rocky: När jag har nollat skivorna (pyramiden) och ska sätta tillbaka hopper utan stopppskruv, så "flyttas" nolla upp fyra-fem steg. Alltså inte den egentliga nollan, men när jag sätter på hoppern så börjar skivorna skava på steg 0, 1,2,3 och 4. Så min nolla då ger inte så jättefinmalt kaffe. Det går att köra på riktiga nollan om man lutar hoppern lite, men det vill man ju inte. Trodde detta var nåt jag kunde lösa(skrev en tråd om det förut), men nu ska jag skicka den till kaffegrossisten för kontroll. Ska bli grymt tråkigt utan kvarn bara. Kanske till och med så tråkigt att uppgraderingsjävulen visar sitt fula tryne någonstans bredvid Silvia.

Tänkte att det skulle bli grymt tråkigt med färdigmalet kaffe medans Rocky är borta, men det slog mig att jag kan ju köpa fulbönor och mala allt i en bra finhetsgrad. Så det blev två 250-grammare musetti, en blå och en brun. Hoppas det räcker.
 

MartinForsberg

Well-known member
Rockyns plus och minus! (kanske mest minus för Grappadrickande montörer!)

Ett litet utlägg följer nedan om Rocky-kvarnens ibland förträfflighet och ibland rena skrotvärde!

Rockyn är inte precis ett "precisionsverk" om man säger så, som sagts ovan - det är inte bara skalan som klistras på lite hursomhelst utan hela inpassningen av malskivorna i maskinen är ytterst individuell! Till och med felaktig montering av komponenterna inuti kvarnen och ibland en bakåtvänd motor! Så det måste vara mycket Grappa på den fabriken!

Men det är en jättebra kvarn rätt skött och om man vårdar den!

Jag har både renoverat och byggt om ett antal Rocky kvarnar åt mig själv och bekanta under åren, både med och utan doserare - också modifierat dem så de håller bättre elektriskt och lagt till en extra strömbrytare fram.

Om du får för dig att plocka ner din Rocky och göra rent inuti malverket så märk ut kvarnskivorna i förhållande till motorns axel och den övre juster-"skruven" (som den övre kvarnskivan sitter i) av mässing - detta är näst intill nödvändigt eftersom de med tiden blir inslitna efter den vinkel dessa detaljer har och om man sätter ihop dem fel så tar de i varandra ojämnt med resultatet att malningen blir ojämn! Inte ens motorns axel sitter vinkelrätt mot metallkorgen som malningen sker i utan lutar ibland flera grader! Ett ställe som det samlas oerhört mycket gammalt kaffe (den mest finmalda sortens damma) är under den undre och övre malskivan för där är det ett utrymme på vissa modeller på 1-3 millimeter - och där härsknar kaffet riktigt fint, särskilt med motorns värme som hjälp!

Eftersom man oftast har kvarnen på en malgrad och bara varierar lite framåt och bakåt från den inställningen så slits skivorna ojämnt på sidorna - vill man minska det kan man lossa skivorna och flytta runt dem (de sitter ju med ett antal skruv i mässingsöverdelen, märk ut hur de satt och vrid skivan en skruv relativt sitt gamla läge!) Tänk dig hur det blir om motoraxeln sitter snett, då tar skivorna i mer på ena sidan när den undre roterar mot den övre och då slits de i den vinkeln!

Undvik också att starta och stoppa kvarnen med korta intervall, det står i manualen (åtminstone till några år gamla kvarnar) men väldigt få bryr sig om detta - men det finns en anledning till detta påpekande och det är att komponenterna under motorn (en kondensator, en startspole/relä och ett motstånd) inte är anpassade till den strömförbrukning som motorn har vid snabba start och stopp utan de är de "bästa som gick att få in i höljets storlek för kvarnen" enligt fabriken! Om någon av dessa komponenter skadas blir resultatet oftast ett av fyra: motorn brinner upp, motorn går baklänges eller startar inte alls eller så brinner komponenterna upp! Komponenterna går att fixa fram men har de brunnit upp så har i regel motorn tyvärr redan tagit en del stryk. En detalj som är känsligare än vad man tror är den startspole/relä som sitter under motorn (en svart klump med koppartråd lindad runt en magnet) - sitter den snett så kan det innebära att motorn får startström hela tiden och då "förbrukas" den snabbare än tänkt eftersom den belastas mer, det kan också leda till att motorn inte startar åt rätt håll!!!! Så har du en krånglande kvarn som låter lustigt (oftast eftersom den går baklänges, med lägre varvtal än om den går framåt, som följd eftersom den inte är gjord att rotera åt det hållet) eller som inte alltid startar så är det troliga felet stratspolen/relät eller att motorns poler är felkopplade!

I ett fall har jag dessutom sett en kvarn som varit felaktigt monterad från fabrik och då gick baklänges!!!! Resultatet blev att den lät som skräp och dessutom inte malde ordentligt - såsmåningom steg det vit rök ur den en dag och då var det motståndet som brunnit upp av överbelastningen! Så snacka om att de har haft en dålig slutkontroll av kvarnarna (någon som skall ha mera Grappa?)!

Det är absolut inget fel på motor, kvarnskivor eller den mekaniska biten om de bara monterats rätt och rakt från fabriken!!!!

Vill du ha en momentan-knapp (som man trycker in och håller intryckt så länge man vill mala kaffe) i Rockyn kan man sätta den i fronten (där den svarta täckluckan av plast sitter) och ansluta den parallellt med den vanliga strömbrytaren, eller i serie om man vill ha en huvudströmbrytare och en "start"-strömbrytare! Tänka bara på att garantin försvinner när du modifierar din kvarn! I min gamla kvarn var det redan förberett med extra flatstiftskontakter för momentanströmbrytaren, men inte i min nyare modell. Du kan skaffa flaststiftskontakter och en tång att klämma dem med på t.ex. ELFA (där hade de också strömbrytaren tidigare men jag har inte kollat på ett tag nu - har en annan kvarn nu).

Det går också att modifiera en Rocky med doserare till en utan doserare och tvärtom, men det kräver att man borrar några hål och gängar dessa hål för skruvarna som måste passas in plus att man köper de nödvändiga detaljerna som reservdelar. Observera dock att det finns olika modeller på kvarnens gjutna hölje och att det i en del varianter INTE går att modifiera dem då man flyttat lite på infästningarna!! Grappastinna gjutare eller vad?

Undrar ni något om modifieringarna eller eller kvarnen i stort så skicka ett PM så skall jag svara så gott jag kan!
 

moparman

Well-known member
Slits skivorna mycket om dom råkar komma lite nära varandra ?

Har för mig att jag läst att det inte är så farligt ?

MartinForsberg
Får lite ont i magen när jag läser ditt inlägg....
Hoppas bara att jag har ett skapligt ex :unsure:

Edit
Grejen är den att jag efter rengörning av Rocky laddat den med Rwanda Gatsinga
Samma malgrad som jag brukar ha funkade inte alls..Rann rakt igenom..
Därav min noja över att det har hänt nå med kvarnen när ja skruvade ihop den...
Förhoppningsvis är de bara så att den här sorten behöver malas finare..

Måste säga att det verkar va en riktigt bra sorts kaffe..Fast det inte blev nå perfekta shots var den andra jag gjorde riktigt god
 

moparman

Well-known member
Kört nåra shotar nu med Rwanda Gatsinga

Nu har jag kört på nivå 5
Kör ja lägre hör jag som sagt skivorna susa..

Men med ordentligt me kaffe å hårt tampat så är de ändå på gränsen att rinna för fort...Aboslut inget fel på smaken men ska den verkligen kräva så finmalet eller har ja nå annat fel ?

Edit

Nu börjar jag få panik...Testade att byta tillbaka till mina gamla bönor med samma resultat..
Kör jag 30 sekunder efter det börjat rinna så har ja säkert 12cl när tiden gått ut

Edit2
Tror snart att jag börjar gråta.
Hjääälp...
Det känns som att jag skulle behöva mala massor finare om man ser till tiderna.
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Hur ser pucken ut? Får du kraftig channeling som kan förklara att det rinner så fort?
I så fall kanske du ska göra rent spridaren och grupphuvudet samt se till att tampa rakt och fint utan "knack".

Om du känner på det malda kaffet, känns det då lika finmalet som förut? Är det grövre får du skruva upp rockyn och vrida malskivan ett steg till. Men tar den redan i så är det ju lustigt. Enklast är ju att prova genom att vrida malskivan för hand vid monteringen (dvs kör inte motorn för att testa om de tar i varandra). Kommer ihåg att jag fick fippla en del med detta sist jag gjorde rent kvarnen för att hitta samma inställning som förut. Monterade ihop och isär kvarnen 3 ggr innan det stämde.
Lycka till.
 

moparman

Well-known member
Pucken är väldigt blöt..Fastnar där uppe..

Skulle aldrig ha skruvat isär kvarnen :(

När jag skruvade isär kvarnen så vred jag först hoppern till noll..
Skruvade upp dom 3 skruvarna..
Vred upp övre skivan och tog loss den...
rengjorde och skruvade ner skivan tills det tog stopp..
Skruvade fast hoppern..
vred uppmalgraden till 10 innan jag tryckte snabbt på power knappen och gjorde så tills jag hörde ett litet motstånd..Var då nere på 5

Är de så man ska göra ?
Eller har ja missat nå ?
 

Bjarne

Well-known member
Kör jag 30 sekunder efter det börjat rinna så har ja säkert 12cl när tiden gått ut

Tror inte att det är helt kört för kvarnen, det kan mycket väl vara att kaffet är torrare och släpper igenom snabbare. Det är enorom skillnad mellan kaffen i hur snabbt det rinner igenom. Ge inte upp!
 

moparman

Well-known member
Mm..Men jag har ju provat det "gamla" kaffet jag hade för 2 dagar sen...
funkade bra då..Före jag ändrat kvarnen..

Funderar om jag ska våga skruva upp kvarnen igen..
Tror ändå inte det är kört för kvarnen..Hoppas iaf inte det..
Kommer då inte ut metallspån iaf..

Edit
Vad tror ni om mitt förra inlägg?
Var det rätt sätt ?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag skruvar alltid tillbaks den övre malskivan tills det tar stopp. Sedan åt andra hållet lite grann så att inte skivorna sitter mot varandra. Efter detta slår jag i gång kvarnen och stänger av den igen (som man nu inte skulle göra uppenbarligen; man kanske ska låta den gå lite längre än jag gjort). Samtidigt skruvar jag den övre skivan åt höger tills - och bara tills - jag hör att skivorna börjar vidröra varandra (jag ser till att den nedre skivan alltid snurrar i detta moment). Sista steget är en liten, liten, liten justering åt vänster så att skivorna är så nära varandra det bara går utan att de tar emot varandra. Nu har jag min nolla.

Sist av allt skruvar jag tillbaks hoppern med skalans nolla så nära indikatorpilen på kvarnen som möjligt. Efter detta justerar jag malgraden med bönor i hoppern (brukar kunna ta någon sekund innan det kommer kaffe om man rengjort kvarnen eftersom utloppet är tömt).

//Stefan (som alltid försöker vara till sina forumkompisars tjänst)
 

moparman

Well-known member
Suckar...
Tror allvarligt att jag börjar gråta...

Vred hoppern till 0
skruvade upp skruvarna..
nu är skivorna mot varandra..
tar loss övre skivan och den ser bra ut..Ser då inga hack eller nå..
skruva ner den igen skruvar fast hoppern..
vrider upp till 15snabbstartar utan bönor,hörs ingenting ...jobbar mig ner och vid 5 hör man precis att skivorna nuddar som tidigare...

Samma resultat..Det forsar bara..Tampat stenhåt och normalt..även testat att gå upp ordentligt i malgrad..

har silvian fått spel?
tar ja bort portafiltret å kör vatten så rinner det rätt mycket...för högt tryck?
Låter ologiskt men..tror jag blir tokig
Alla puckar är jätteblöta å fastnar hur jag än tampar.

Edit
Mår illa av ångest.
Kan skivorna verkligen ha blivit så dåliga att dom inte fixar espresso längre fast jag aldrig kört ihop dom vad jag då vet...Bara att dom nuddar en sekund nångång?
Jaja...Får väl leva med att en espresso tar 10 sekunder...Dom smakar ju ändå inte så äckligt

Edit2
vad tror ni om oddsen att det på något helt otroligt sätt har ändrat trycket i Silvia så jag måste öppna å ändra ?

Edit3
kanske är lika bra att ge upp...Nån som vill köpa Silvia å Rocky som ny knappt använd en vecka.
 

sungam

Member
Här var det ångestfyllt och förtvivlan så att det dryper runt väggarna.

Har du skruvat och fixat med något som inte inkluderas i en ordentlig rengöring av kvarnen Annars låter det väl som ett garantiärende om kvarnen inte är äldre?
 

moparman

Well-known member
Har väl haft kvarnen en vecka ungefär..

Inte mixtrat nå..En ordentlig rengörning bara..
Men de är ju det som är så mysko..Tycker inte kvarnen ska gå sönder för det.

Därför jag börjar fundera om det på nå sätt har blivit för högt tryck i Silvia?

Känns ju surt att skicka iväk kvarnen åså är det inget fel....Går då inte att se minsta fel på skivorna...Inte enligt mina ögon iaf
 

sungam

Member
Klart att det känns surt... ...men det kan ju dämpa ångesten :)

Det finns en tråd som handlar om trycket någonstans på forumet.
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Hmm, jag skulle ta en ordentlig titt på kvarnen igen, tror inte du kan skada skivorna så fatalt om de har gått ihop så kort tid som en sekund.
Jag skulle inte var rädd för att skruva isär den igen den kan ju lixom inte gå sönder av skruvandet.

Kan det vara så att du har ngn böna kvar som låter (alltså inte metall mot metall)?

Du kan ta ett gammalt trick och kleta en liten klutt modellera (eller något annat med samma konsistens) mellan skivorna. Montera ihop som du tycker är normalt och tag sedan isär (utan att starta motorn i mellan). Titta sedan hur nära skivorna varit varandra genom att studera hur tunt skiktet av leran är.

Ge inte upp
 

MartinForsberg

Well-known member
Jag tror inte du har gjort något somhelst fel med kvarnen efter vad jag kunnat läsa av din beskrivning!

Det är ingen fara om skivorna tar i lite, bara du inte vrider dem emot varandra med motorn avslagen för då kommer de i regel lite längre ner eftersom axeln på motorn kan tryckas ner en liten liten bit.

Jag funderar mest på hur mycket kaffe du har i filtret, om du har för lite och maskinen trycker på med bra med vatten så blir det gärna en blöt fläck ovanpå pucken! Jag tycker det är mer viktigt med hur puckens totala torrhet är och att man inte alltid skall titta så mycket på ytan - oftast beror en fuktig yta på för lite kaffe i filtret enligt min erfarenhet!

Hade en Silvia och Rocky själv förr och ända till dess jag vågade fylla på ordentligt i filtret hade jag samma problem som du - så testa att öka mängden kaffe och anpassa malningsgraden och tiden efter att du fyllt på ordentligt!

Ta det lugnt med kvarnen, den tål en hel del och skall inte gå sönder för en rengöring!

Skicka ett PM om du undrar något mer!
 

moparman

Well-known member
Mm...Vettetusan vad jag ska tro längre...
Tycker att jag packar lika mycket som jag alltid gjort.
Däremot fastnat pucken ofta i "taket" nu när jag ska ta bort filtret
Den är ordentligt blöt.
Nåra millimeter från fullt när jag tampat.

För har jag knappt behövt tampa nå...Nu har jag provat upp till 100 kilos tryck :)
Samma resultat
 
Topp