Hittade en bra bild i min brewtus mapp på datorn,
Gula flödet är den väg som pumpen skall trycka vattnet vid normal bryggning.
Röd väg är den väg som tas om magnet ventilen är öppen av någon anledning otät eller att magneten (svarta spolen med de 3 kontaktena ) öppnar. Du kan kolla om magneten öppnar ventilen med att känna med tex en skruvmejsel om den känns just magnetisk MEN AKTA DIG FÖR STÖTAR på med tex gummi handskar.
Lila vägen är om ångkokaren har en läcka mellan värmeväxlar delen och ångkokar delen som Jonken så riktigt har påpekat.
PS det slog mig att kanske är det så att avfasningen på plungern har betydelse och att det finns motsvarade inbuktning i ventilen men då tror jag att det hade varit svårt att få ihop den, kanske kan någon som har en lös hemma öppna och titta eftermin sitter i min fungerande Brewtus maskin och jag är inte så sugen att titta efter..
Senast ändrad:


