Problem med trycket

Blue sea

Well-known member
Hittade en bra bild i min brewtus mapp på datorn,

Gula flödet är den väg som pumpen skall trycka vattnet vid normal bryggning.

Röd väg är den väg som tas om magnet ventilen är öppen av någon anledning otät eller att magneten (svarta spolen med de 3 kontaktena ) öppnar. Du kan kolla om magneten öppnar ventilen med att känna med tex en skruvmejsel om den känns just magnetisk MEN AKTA DIG FÖR STÖTAR på med tex gummi handskar.

Lila vägen är om ångkokaren har en läcka mellan värmeväxlar delen och ångkokar delen som Jonken så riktigt har påpekat.

PS det slog mig att kanske är det så att avfasningen på plungern har betydelse och att det finns motsvarade inbuktning i ventilen men då tror jag att det hade varit svårt att få ihop den, kanske kan någon som har en lös hemma öppna och titta efter ;) min sitter i min fungerande Brewtus maskin och jag är inte så sugen att titta efter..
 
Senast ändrad:

Blue sea

Well-known member
Hittade en bra bild i min brewtus mapp på datorn,

Gula flödet är den väg som pumpen skall trycka vattnet vid normal bryggning.

Röd väg är den väg som tas om magnet ventilen är öppen av någon anledning otät eller att magneten (svarta spolen med de 3 kontaktena ) öppnar. Du kan kolla om magneten öppnar ventilen med att känna med tex en skruvmejsel om den känns just magnetisk MEN AKTA DIG FÖR STÖTAR på med tex gummi handskar.

Lila vägen är om ångkokaren har en läcka mellan värmeväxlar delen och ångkokar delen som Jonken så riktigt har påpekat.

PS det slog mig att kanske är det så att avfasningen på plungern har betydelse och att det finns motsvarade inbuktning i ventilen men då tror jag att det hade varit svårt att få ihop den, kanske kan någon som har en lös hemma öppna och titta efter ;) min sitter i min fungerande Brewtus maskin och jag är inte så sugen att titta efter..
Hej Hasse! Jag har testat och det finns inge magnetism. Jag har kollat ventilen innan och det finns ingen inbuktning så att ingen behöver kolla det på sin maskin.
 

piphalu

Well-known member
Då kanske nästa steg är att ta loss magnetventilen så du kan göra blåstest och kolla om den är otät och behöver bytas.
 
Senast ändrad:

Blue sea

Well-known member
Ja, det kan jag göra.
Jag har gjort blåstest och när jag blåser från ingången som är till vänster sida som syns på bilden ( i den går rör från kokaren) jag kan känna luft kommer ut till ventilen där pistongen kommer in. Och tvärtom. Jag har inte gjort det här testet innan. Om jag har gjort fel gärna berätta för mig.
 

Bilagor

  • Ventil2.jpg
    Ventil2.jpg
    3.9 MB · Visningar: 1
  • Dno ventila.jpg
    Dno ventila.jpg
    2.8 MB · Visningar: 1
  • Slika spoja.jpg
    Slika spoja.jpg
    4.8 MB · Visningar: 1

piphalu

Well-known member
hittade felet :) den fjädern skall bort därifrån .
nu skall plungern in med gummiänden först och täta mot den blanka metall delen som du ser innanför fjädern, sedan skall fjädern i på andra sidan plungern och trycka gummidelen mot mot den blanka metalldelen. Sedan är de dags för kåpan och till sist magnetspolen.
Nu skall det vara tätt när du blåser. En sak förbryllar mig har du tycker mig ha sett en tunnare fjäder stämmer det ?, isf passar den i mitten på metalldelen i mitten på bilden nedan eller har den kommit på annat sätt kanske från fabrik eller har du satt dit den men jag tycker nog att det är en fjäder för mycket. kan du ta ett nytt foto ner i hålet med ventilsätst när du har plockat bort fjädern. Då borde det finnas ett hål till på ena kanten som vattnet kan ta när du skall fylla ångkokaren med vatten.
 

Bilagor

  • felet.jpg
    felet.jpg
    105.3 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:

piphalu

Well-known member
bra bild på hur det skall se ut :) det blåa är vattnet från pump sidan och när du kopplar på 230volt så åker plungern upp och vattnet passerar vi det nu öppna oranga hålet .
1782673297662.png
 

piphalu

Well-known member
en sån här med isolerade flatstift använder jag vid test av tex magnetventiler och pumpar mm men kopplar flatstiften först och trycker sedan i kontakten i väggen .
1782673857361.jpeg
 

Blue sea

Well-known member
hittade felet :) den fjädern skall bort därifrån .
nu skall plungern in med gummiänden först och täta mot den blanka metall delen som du ser innanför fjädern, sedan skall fjädern i på andra sidan plungern och trycka gummidelen mot mot den blanka metalldelen. Sedan är de dags för kåpan och till sist magnetspolen.
Nu skall det vara tätt när du blåser. En sak förbryllar mig har du tycker mig ha sett en tunnare fjäder stämmer det ?, isf passar den i mitten på metalldelen i mitten på bilden nedan eller har den kommit på annat sätt kanske från fabrik eller har du satt dit den men jag tycker nog att det är en fjäder för mycket. kan du ta ett nytt foto ner i hålet med ventilsätst när du har plockat bort fjädern. Då borde det finnas ett hål till på ena kanten som vattnet kan ta när du skall fylla ångkokaren med vatten.
Ooooo Herre God, tack. Det var det fjäder som jag har satt först när jag felkopplade alt första gången(jag lyssnade råd av Chat GPT) och sedan kunde inte hitta den när jag nästa gång öppnade ventilen. Jag fick den andra fjäder av Horeca service.
 

Bilagor

  • Dno ventila2.jpg
    Dno ventila2.jpg
    2.9 MB · Visningar: 1

piphalu

Well-known member
och här syns både in och ut lopp i botten :) .
Nu är det väl bara att sätta ihop och dricka affogato dagen lång .
Mvh Hasse.
1782674307134.png
 

Forumstatistik

Trådar
15,440
Inlägg
161,075
Medlemmar
19,885
Senaste medlemmen
stepie
Topp