Problem med trycket

Blue sea

Well-known member
Hittade en bra bild i min brewtus mapp på datorn,

Gula flödet är den väg som pumpen skall trycka vattnet vid normal bryggning.

Röd väg är den väg som tas om magnet ventilen är öppen av någon anledning otät eller att magneten (svarta spolen med de 3 kontaktena ) öppnar. Du kan kolla om magneten öppnar ventilen med att känna med tex en skruvmejsel om den känns just magnetisk MEN AKTA DIG FÖR STÖTAR på med tex gummi handskar.

Lila vägen är om ångkokaren har en läcka mellan värmeväxlar delen och ångkokar delen som Jonken så riktigt har påpekat.

PS det slog mig att kanske är det så att avfasningen på plungern har betydelse och att det finns motsvarade inbuktning i ventilen men då tror jag att det hade varit svårt att få ihop den, kanske kan någon som har en lös hemma öppna och titta efter ;) min sitter i min fungerande Brewtus maskin och jag är inte så sugen att titta efter..
 
Senast ändrad:

Blue sea

Well-known member
Hittade en bra bild i min brewtus mapp på datorn,

Gula flödet är den väg som pumpen skall trycka vattnet vid normal bryggning.

Röd väg är den väg som tas om magnet ventilen är öppen av någon anledning otät eller att magneten (svarta spolen med de 3 kontaktena ) öppnar. Du kan kolla om magneten öppnar ventilen med att känna med tex en skruvmejsel om den känns just magnetisk MEN AKTA DIG FÖR STÖTAR på med tex gummi handskar.

Lila vägen är om ångkokaren har en läcka mellan värmeväxlar delen och ångkokar delen som Jonken så riktigt har påpekat.

PS det slog mig att kanske är det så att avfasningen på plungern har betydelse och att det finns motsvarade inbuktning i ventilen men då tror jag att det hade varit svårt att få ihop den, kanske kan någon som har en lös hemma öppna och titta efter ;) min sitter i min fungerande Brewtus maskin och jag är inte så sugen att titta efter..
Hej Hasse! Jag har testat och det finns inge magnetism. Jag har kollat ventilen innan och det finns ingen inbuktning så att ingen behöver kolla det på sin maskin.
 

piphalu

Well-known member
Då kanske nästa steg är att ta loss magnetventilen så du kan göra blåstest och kolla om den är otät och behöver bytas.
 
Senast ändrad:

Blue sea

Well-known member
Ja, det kan jag göra.
Jag har gjort blåstest och när jag blåser från ingången som är till vänster sida som syns på bilden ( i den går rör från kokaren) jag kan känna luft kommer ut till ventilen där pistongen kommer in. Och tvärtom. Jag har inte gjort det här testet innan. Om jag har gjort fel gärna berätta för mig.
 

Bilagor

  • Ventil2.jpg
    Ventil2.jpg
    3.9 MB · Visningar: 0
  • Dno ventila.jpg
    Dno ventila.jpg
    2.8 MB · Visningar: 0
  • Slika spoja.jpg
    Slika spoja.jpg
    4.8 MB · Visningar: 0

Forumstatistik

Trådar
15,440
Inlägg
161,067
Medlemmar
19,885
Senaste medlemmen
stepie
Topp