3d printa kaffegrejer


basiecally

Well-known member
Rören kommer antagligen glida ut i sidled om de har rund botten, iaf utan nån slags skålform i bottenplattan. Om målet med att göra wire frame-konstruktionen är att spara material skulle jag föreslå sidostöd i 45graders vinkel eller mindre för rören. Då kan du dessutom printa allt i ett stycke och överhängen på de övre ringarna kommer inte behöva supports. Varför designa så att den behövs limmas?
 

Mayhem

Well-known member
Rören kommer antagligen glida ut i sidled om de har rund botten, iaf utan nån slags skålform i bottenplattan. Om målet med att göra wire frame-konstruktionen är att spara material skulle jag föreslå sidostöd i 45graders vinkel eller mindre för rören. Då kan du dessutom printa allt i ett stycke och överhängen på de övre ringarna kommer inte behöva supports. Varför designa så att den behövs limmas?
Hur mycket material som går åt är ganska sekundärt. Ja så länge utskriften går som den skall då, mindre roligt om man jagar en stor one-piece och det krävs upprepade försök med olika inställningar innan resultatet blir bra. Vilket är ett argument för att göra en konstruktion av flera mindre delar.

Det allra enklaste/effektivaste är förstås bara ett block med några hål i, men det blir ju otroligt trist. Jag gillar design som är så minimalistisk som möjligt men ändå lyckas vara spännande. För ett sådant här tillbehör vill jag personligen att de bönfyllda rören skall vara mest i fokus.

Vet inte riktigt om jag förstår exakt hur du menar med sidostöden, men att 45° överhäng skall gå att printa utan supports är förstås en bra poäng. Inspirerad av det gjorde jag ett par nya versioner varav jag börjar bli riktigt nöjd med nedanstående. Inga problem att få tag i rör med platt botten.

beancellarx.png
 

basiecally

Well-known member
Hur mycket material som går åt är ganska sekundärt. Ja så länge utskriften går som den skall då, mindre roligt om man jagar en stor one-piece och det krävs upprepade försök med olika inställningar innan resultatet blir bra. Vilket är ett argument för att göra en konstruktion av flera mindre delar.

Det allra enklaste/effektivaste är förstås bara ett block med några hål i, men det blir ju otroligt trist. Jag gillar design som är så minimalistisk som möjligt men ändå lyckas vara spännande. För ett sådant här tillbehör vill jag personligen att de bönfyllda rören skall vara mest i fokus.

Vet inte riktigt om jag förstår exakt hur du menar med sidostöden, men att 45° överhäng skall gå att printa utan supports är förstås en bra poäng. Inspirerad av det gjorde jag ett par nya versioner varav jag börjar bli riktigt nöjd med nedanstående. Inga problem att få tag i rör med platt botten.

Visa bilaga 8540
Sidostöden som ska till för att rören inte ska tippa ut i botten.

Tycker sällan att jag behöver göra så många justeringar med nya prints. Är modellerna bara genomtänkt byggda och orienteringen på byggplattan blir rätt så brukar det funka. Men överhäng är oftast det som blir problem. Dock är multi part prints oftast av ondo i min värld. Då får du problem med att du måste passa ihop allt perfekt, i både vinkel och orientering.

Tänk också på att PLA mjuknar vid typ 50-60 grader. Så välj nåt annat om den ska stå nära en vattenkokare eller espressomaskin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,094
Inlägg
151,215
Medlemmar
18,887
Senaste medlemmen
eatboyryan
Topp