Hej!
Jag har fått ärva min alldeles första espressomaskin som är en ISOMAC Amica/zaffiro. Maskinen har stått oanvänd X antal år så en rengöring/avkalkning var på tiden! Eftersom detta är min första maskin och jag är helt ny i gamet så har jag här några frågor.
1. Vad bör vattentemperaturen ligga på när maskinen är ordentligt uppvärmd? (95grader nu).
2. När maskinen kör en värmecykel så pulserar tryckmätaren och det låter som den punktkokar. sedan sjunker trycket snabbt ner från 10bar till 3-4bar där den sedan ligger stilla. (Se bifogad film)
3. När jag kör igång hetvatten och öppnar kranen så spottar och fräser den kraftigt första 10-15 sekunderna innan det kommer en ren vattenstråle. (Tecken på för varm ställd termostat?)
4. När jag kör med ett blindfilter så lägger sig trycket på 10bar vilket verkar vara rätt. Vad för tryck vill man ha ungefär när man skjuter sina puckar?
Eftersom jag inte äger en kaffekvarn så var jag på ett närliggande café och fick köpa lite färdigmalet espresso pulver. Vägde upp mina 19gram i ett dubbelfilter som jag sedan pressade efter konstens alla regler. Eftersom min våg är för stor för att ha under koppen vid bryggning så körde jag 25 sekunder för att sedan väga mängden färdigt kaffe. 110gram fick jag vilket är på tok för mycket! Man ska väll sikta på 1:2, alltså 38gram färdigt kaffe.
Har svårt att tro att deras pulver är såpass grovmalet, kan jag ha för högt vattenflöde/tryck? Mätaren visade ca 9 bar under bryggningen.
Ber om ursäkt för lite rörigt inlägg men har så många frågor och är helt ny till dethär!
Mvh
Jag har fått ärva min alldeles första espressomaskin som är en ISOMAC Amica/zaffiro. Maskinen har stått oanvänd X antal år så en rengöring/avkalkning var på tiden! Eftersom detta är min första maskin och jag är helt ny i gamet så har jag här några frågor.
1. Vad bör vattentemperaturen ligga på när maskinen är ordentligt uppvärmd? (95grader nu).
2. När maskinen kör en värmecykel så pulserar tryckmätaren och det låter som den punktkokar. sedan sjunker trycket snabbt ner från 10bar till 3-4bar där den sedan ligger stilla. (Se bifogad film)
3. När jag kör igång hetvatten och öppnar kranen så spottar och fräser den kraftigt första 10-15 sekunderna innan det kommer en ren vattenstråle. (Tecken på för varm ställd termostat?)
4. När jag kör med ett blindfilter så lägger sig trycket på 10bar vilket verkar vara rätt. Vad för tryck vill man ha ungefär när man skjuter sina puckar?
Eftersom jag inte äger en kaffekvarn så var jag på ett närliggande café och fick köpa lite färdigmalet espresso pulver. Vägde upp mina 19gram i ett dubbelfilter som jag sedan pressade efter konstens alla regler. Eftersom min våg är för stor för att ha under koppen vid bryggning så körde jag 25 sekunder för att sedan väga mängden färdigt kaffe. 110gram fick jag vilket är på tok för mycket! Man ska väll sikta på 1:2, alltså 38gram färdigt kaffe.
Har svårt att tro att deras pulver är såpass grovmalet, kan jag ha för högt vattenflöde/tryck? Mätaren visade ca 9 bar under bryggningen.
Ber om ursäkt för lite rörigt inlägg men har så många frågor och är helt ny till dethär!
Mvh