ISOMAC Amica HJÄLP!

JEAGER

New member
Hej!
Jag har fått ärva min alldeles första espressomaskin som är en ISOMAC Amica/zaffiro. Maskinen har stått oanvänd X antal år så en rengöring/avkalkning var på tiden! Eftersom detta är min första maskin och jag är helt ny i gamet så har jag här några frågor.

1. Vad bör vattentemperaturen ligga på när maskinen är ordentligt uppvärmd? (95grader nu).

2. När maskinen kör en värmecykel så pulserar tryckmätaren och det låter som den punktkokar. sedan sjunker trycket snabbt ner från 10bar till 3-4bar där den sedan ligger stilla. (Se bifogad film)

3. När jag kör igång hetvatten och öppnar kranen så spottar och fräser den kraftigt första 10-15 sekunderna innan det kommer en ren vattenstråle. (Tecken på för varm ställd termostat?)

4. När jag kör med ett blindfilter så lägger sig trycket på 10bar vilket verkar vara rätt. Vad för tryck vill man ha ungefär när man skjuter sina puckar?

Eftersom jag inte äger en kaffekvarn så var jag på ett närliggande café och fick köpa lite färdigmalet espresso pulver. Vägde upp mina 19gram i ett dubbelfilter som jag sedan pressade efter konstens alla regler. Eftersom min våg är för stor för att ha under koppen vid bryggning så körde jag 25 sekunder för att sedan väga mängden färdigt kaffe. 110gram fick jag vilket är på tok för mycket! Man ska väll sikta på 1:2, alltså 38gram färdigt kaffe.
Har svårt att tro att deras pulver är såpass grovmalet, kan jag ha för högt vattenflöde/tryck? Mätaren visade ca 9 bar under bryggningen.

Ber om ursäkt för lite rörigt inlägg men har så många frågor och är helt ny till dethär!

Mvh
 

Bilagor

  • IMG_1918.mov
    27.3 MB · Visningar: 0

Jonken

Well-known member
Moderator
1. Vad bör vattentemperaturen ligga på när maskinen är ordentligt uppvärmd? (95grader nu).
Det beror helt på hur du mäter. Bäst är om du köper en liten termometer att sätta genom skruven på framsidan av gruppen, om det inte är det du redan använder. Om du vill kan du välja versionen som har tryckmätare (eftersom den mäter närmare pucken så kommer den visa ett bättre värde, särskilt användbar om du vill installera flödeskontroll).

2. När maskinen kör en värmecykel så pulserar tryckmätaren och det låter som den punktkokar. sedan sjunker trycket snabbt ner från 10bar till 3-4bar där den sedan ligger stilla. (Se bifogad film)
Tror att det är normalt. Du kan bortse från vad tryckmätaren gör, speciellt när du inte drar ett skott.

3. När jag kör igång hetvatten och öppnar kranen så spottar och fräser den kraftigt första 10-15 sekunderna innan det kommer en ren vattenstråle. (Tecken på för varm ställd termostat?)
Kanske, kanske inte. Termostaten har ganska stort spann, så den kommer överhetta en smula. Det du kan göra är att förvärma koppen med vattnet som spottar ut från gruppen, för att sätta i portafiltret precis efter och förhoppningsvis få rimlig temperatur. Det går att ställa ner termostaten eller installera en PID om du inte är nöjd med hur den ter sig i dagsläget.

4. När jag kör med ett blindfilter så lägger sig trycket på 10bar vilket verkar vara rätt. Vad för tryck vill man ha ungefär när man skjuter sina puckar?
Man brukar sikta på max 9 bar vid pucken och det är antagligen vad du ligger på när den visar 10 närmare pumpen.

Tippar på att maskinen fungerar som den ska. Du kan inte förlita dig på vad caféet använder till sin maskin eller gissar på att du kan behöva. För espresso krävs i längden en egen kvarn. Om du vill kan du testa med Zoégas Espresso Della Casa först (det är lite finare malt än annat som säljs i butik) men det kommer inte vara idealiskt.

Idag finns det överkomliga kvarnar som gör bra jobb för espresso, som t.ex. Kingrinder K2. Avråder starkt från att köpa en kvarn från Isomac, annars kan du kanske hitta något annat trevligt begagnat om du vill ha en elektrisk.
 
Senast ändrad:

JEAGER

New member
Har fått låna en äldre ställbar Gaggia kvarn av grannen. Den malar pulver fint men inte riktigt så fint som det pulvret jag köpte från caféet. När jag körde en 19gram puck med dens pulver(finaste inställningen) så fick jag ut 140gram kaffe på 25 sekunder…. Kan det vara så att det ”café” köpta pulver också var för grovmalet för min maskin?
Fick ut ungefär 1,3 deciliter kaffe med det färdigköpta. Kan det vara något annat jag gör fel tro? Känns som det är ALLDELES för mycket vatten som passar hur jag än gör…. Suck
 

JEAGER

New member
Är det en Gaggia MM så duger den inte, men en Gaggia MDF ska kunna mala tillräckligt fint om du åtminstone har någorlunda färska bönor.
Yes det stämmer, det är en Gaggia MM jag har lånat…. Synd. Tanken slog mig att den nedre packningen på ”Mushroomen” inte såg ny ut direkt. Om den inte håller tätt så kan ju vattnet fritt flöda förbi packningen och då helt skippa flödes begränsningen i toppen av mushroomen. Där kanske ett av problemen sitter?
Bifogar en bild på mushroomen innan den rengjordes
 

Bilagor

  • IMG_1851.jpeg
    IMG_1851.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 3

Jonken

Well-known member
Moderator
Flödesbegränsningen har i ditt fall mer med temperatur att göra. Om det skulle smita igenom med högre flöde blir det hetare vatten men du skulle också behöva grövre malning eftersom trycket byggs upp snabbare.

Om du sätter i en nålventil går det att sakta ner flödet ytterligare, men för grov malning kommer inte komma upp i 9 bar.

Här är en nödlösning att testa om du vill försöka använda ditt färdigmalda:
plus att ha i så mycket det bara går i filterkorgen.
 

piphalu

Well-known member
Du vet väl att zaffiro är en enkelkokare med 2 termostatlägen ett läge för bryggning och ett läge för ånga.
Du skall nog studera ordet temperatur surfning och kolla knappen 1 min in i filmen där ångtermostaten väljs.
 

JEAGER

New member
Jag är medveten om att det är en enkelkokare med 2 termostatlägen. jag har jag kört den i bryggläge när jag skjuter och ångläget när jag skummar mjölken. efter ångläget har jag kylt ner kokaren med genomspolning!
 

Hartvigson

Active member
1. Vad bör vattentemperaturen ligga på när maskinen är ordentligt uppvärmd? (95grader nu).
Jag tror jag har 93C på min profitec Pro600.

2. När maskinen kör en värmecykel så pulserar tryckmätaren och det låter som den punktkokar. sedan sjunker trycket snabbt ner från 10bar till 3-4bar där den sedan ligger stilla. (Se bifogad film)

3. När jag kör igång hetvatten och öppnar kranen så spottar och fräser den kraftigt första 10-15 sekunderna innan det kommer en ren vattenstråle. (Tecken på för varm ställd termostat?)
Jag använder nästan aldrig hetvattnet utan bara ångan. Jag tror att min också spottar och fräser lite.

4. När jag kör med ett blindfilter så lägger sig trycket på 10bar vilket verkar vara rätt. Vad för tryck vill man ha ungefär när man skjuter sina puckar?
Jag tror jag ligger på 9-10 bar.

Jag är bortrest för jobb så jag kan inte kolla exakta värden.
 

Forumstatistik

Trådar
15,439
Inlägg
161,057
Medlemmar
19,884
Senaste medlemmen
sökerkaffe
Topp