aarvidsson
Active member
Jag har en Lelit Elizabeth där jag ställt in knapp 1 att köra pumpen 3 sekunder och sedan låta ångtryck verka i 7 sekunder, följt av full fart på pumpen igen, och knapp två kör full fart (8 bar) från det att jag trycker på knappen. Jag har en IMS korg.
Jag har alltid försökt börja nånstans kring 18 in, 36 ut på cirka 25-28 sekunder, men jag har upplevt stora problem med egentligen allt specialkaffe (speciellt det jag köpt på Drop Coffee). Lance Hedricks senaste video där han tar upp åsikten att 1:2 på 30 sekunder är förlegat och behöver kastas på historiens skräphög närhelst vi pratar om ljusare rostning fick mig att fundera rejält. Jag håller helt med om det han beskriver som surt OCH beskt - det är snarare regel än undantag för mig. Ibland får jag till det, och trots en extremt strukturerad och konsekvent puckprep slår det +/- 3-5 sekunder för samma mängd, och det är tillräckligt för att det är svårt att gradvis närma mig ett bättre resultat.
Jag kör med en Niche Zero och maler nånstans 14-15 för Drop Coffee Las Brumas (washed Pacamara) (https://www.dropcoffee.com/products/las-brumas-washed-pacamara) och kör knapp 2 (fullt tryck från början) 18 in och 54 ut på cirka 20 sekunder. De siffrorna höftade jag utfrån Hedricks' video som startpunkt. Det blev ... inte strålande. Jag har alltid fått riktigt bra svar på det här forumet, så jag tänkte att jag frågar här (igen):
1. Finns det något i min setup som är ett direkt problem som omöjliggör ett bra resultat?
2. Är kaffet jag länkade till att anse som "ljusrostat" ur Hedricks' perspektiv?
3. Hur ska man tänka med min "knapp 1" - alltså ångtryck för att väta pucken på ett ljusare rostat kaffe?
4. Har någon några egna erfarenheter av vikter/tider på helst en likadan maskin (eller någon maskin alls?) med detta kaffe?
5. Något helt annat som jag tänkt snett på?
Stort tack på förhand!
Jag har alltid försökt börja nånstans kring 18 in, 36 ut på cirka 25-28 sekunder, men jag har upplevt stora problem med egentligen allt specialkaffe (speciellt det jag köpt på Drop Coffee). Lance Hedricks senaste video där han tar upp åsikten att 1:2 på 30 sekunder är förlegat och behöver kastas på historiens skräphög närhelst vi pratar om ljusare rostning fick mig att fundera rejält. Jag håller helt med om det han beskriver som surt OCH beskt - det är snarare regel än undantag för mig. Ibland får jag till det, och trots en extremt strukturerad och konsekvent puckprep slår det +/- 3-5 sekunder för samma mängd, och det är tillräckligt för att det är svårt att gradvis närma mig ett bättre resultat.
Jag kör med en Niche Zero och maler nånstans 14-15 för Drop Coffee Las Brumas (washed Pacamara) (https://www.dropcoffee.com/products/las-brumas-washed-pacamara) och kör knapp 2 (fullt tryck från början) 18 in och 54 ut på cirka 20 sekunder. De siffrorna höftade jag utfrån Hedricks' video som startpunkt. Det blev ... inte strålande. Jag har alltid fått riktigt bra svar på det här forumet, så jag tänkte att jag frågar här (igen):
1. Finns det något i min setup som är ett direkt problem som omöjliggör ett bra resultat?
2. Är kaffet jag länkade till att anse som "ljusrostat" ur Hedricks' perspektiv?
3. Hur ska man tänka med min "knapp 1" - alltså ångtryck för att väta pucken på ett ljusare rostat kaffe?
4. Har någon några egna erfarenheter av vikter/tider på helst en likadan maskin (eller någon maskin alls?) med detta kaffe?
5. Något helt annat som jag tänkt snett på?
Stort tack på förhand!