"Ljusrost" vs "normalrostat" och Hedricks' syn på saken

aarvidsson

Active member
Jag har en Lelit Elizabeth där jag ställt in knapp 1 att köra pumpen 3 sekunder och sedan låta ångtryck verka i 7 sekunder, följt av full fart på pumpen igen, och knapp två kör full fart (8 bar) från det att jag trycker på knappen. Jag har en IMS korg.

Jag har alltid försökt börja nånstans kring 18 in, 36 ut på cirka 25-28 sekunder, men jag har upplevt stora problem med egentligen allt specialkaffe (speciellt det jag köpt på Drop Coffee). Lance Hedricks senaste video där han tar upp åsikten att 1:2 på 30 sekunder är förlegat och behöver kastas på historiens skräphög närhelst vi pratar om ljusare rostning fick mig att fundera rejält. Jag håller helt med om det han beskriver som surt OCH beskt - det är snarare regel än undantag för mig. Ibland får jag till det, och trots en extremt strukturerad och konsekvent puckprep slår det +/- 3-5 sekunder för samma mängd, och det är tillräckligt för att det är svårt att gradvis närma mig ett bättre resultat.

Jag kör med en Niche Zero och maler nånstans 14-15 för Drop Coffee Las Brumas (washed Pacamara) (https://www.dropcoffee.com/products/las-brumas-washed-pacamara) och kör knapp 2 (fullt tryck från början) 18 in och 54 ut på cirka 20 sekunder. De siffrorna höftade jag utfrån Hedricks' video som startpunkt. Det blev ... inte strålande. Jag har alltid fått riktigt bra svar på det här forumet, så jag tänkte att jag frågar här (igen):

1. Finns det något i min setup som är ett direkt problem som omöjliggör ett bra resultat?
2. Är kaffet jag länkade till att anse som "ljusrostat" ur Hedricks' perspektiv?
3. Hur ska man tänka med min "knapp 1" - alltså ångtryck för att väta pucken på ett ljusare rostat kaffe?
4. Har någon några egna erfarenheter av vikter/tider på helst en likadan maskin (eller någon maskin alls?) med detta kaffe?
5. Något helt annat som jag tänkt snett på?

Stort tack på förhand!
 

Jonken

Well-known member
Moderator
1. Niche Zero i kombination med de bönorna är största problemet.
2. Ja.
3. I regel bra, tycker jag.

Tycker att videon var ostrukturerad och även om jag håller med om att 1:3 är bättre utgångspunkt än 1:2 för vad som egentligen är filter-rost tappar han bollen en liten bit in. Jag tror att videon blev utformad för de som inte har någon möjlighet alls till pre-infusion.

Om du gillar 1:2, så traditionell espresso som möjligt och inte vill byta kvarn tänker jag att ditt bästa val är s.k. blooming espresso. Tror att man kanske behöver stänga av ångkokaren för att få till det med Elizabeth? Då brukar man också använda pappersfilter under pucken så att man kan mala extra fint.


Det Hedrick brygger i flera av sina videor är snarare 'gushers', snabbare och antagligen med lägre tryck än turbo-skott. Då ska man nog ha ganska speciella preferenser, gilla 'soppa' osv. och kanske inte vara ute efter regelrätt espresso. Något som ändå platsar som riktig espresso i min bok är turbo-skott. Fördelen med att skippa pre-infusion där är att du kan mala grövre och då kanske få bättre resultat även med en kvarn som inte är helt idealisk. 1:3 på 15-20s, tunnare men ändå uppe i respektabelt tryck. Pappersfilter under pucken eller HE-korg hjälper.

Annars kan du kanske satsa på bönor som drar mer åt mellan<->mörkt eller åtminstone märkt med espresso, såvida du inte har lust att ändra eller lägga till en till kvarn.
 

ludvigrn

Member
1. Niche Zero i kombination med de bönorna är största problemet.
2. Ja.
3. I regel bra, tycker jag.

Tycker att videon var ostrukturerad och även om jag håller med om att 1:3 är bättre utgångspunkt än 1:2 för vad som egentligen är filter-rost tappar han bollen en liten bit in. Jag tror att videon blev utformad för de som inte har någon möjlighet alls till pre-infusion.

Om du gillar 1:2, så traditionell espresso som möjligt och inte vill byta kvarn tänker jag att ditt bästa val är s.k. blooming espresso. Tror att man kanske behöver stänga av ångkokaren för att få till det med Elizabeth? Då brukar man också använda pappersfilter under pucken så att man kan mala extra fint.


Det Hedrick brygger i flera av sina videor är snarare 'gushers', snabbare och antagligen med lägre tryck än turbo-skott. Då ska man nog ha ganska speciella preferenser, gilla 'soppa' osv. och kanske inte vara ute efter regelrätt espresso. Något som ändå platsar som riktig espresso i min bok är turbo-skott. Fördelen med att skippa pre-infusion där är att du kan mala grövre och då kanske få bättre resultat även med en kvarn som inte är helt idealisk. 1:3 på 15-20s, tunnare men ändå uppe i respektabelt tryck. Pappersfilter under pucken eller HE-korg hjälper.

Annars kan du kanske satsa på bönor som drar mer åt mellan<->mörkt eller åtminstone märkt med espresso, såvida du inte har lust att ändra eller lägga till en till kvarn.
Tycker också det kan vara klurigt att få till det som Lance beskriver. Hur tycker du DF64 gen2 med SSP LS burrs gör sig för mer ljusrostade bönor? Vad skulle du annars rekommendera för kvarn för det? Tack!
 

Jonken

Well-known member
Moderator
Jag har främst erfarenhet med LSv1 och LSv3, inte för att det kanske är så stor skillnad egentligen. För ljusrostade bönor skulle jag satsa på snabba skott och kanske ganska lågt tryck. Det kan bli trevligt, även om känslan kan dra lite åt koncentrerat filterkaffe snarare än espresso.

Mina favoritskivor i 64mm är SSP MPv1 (tidigare kallade brew/unimodal v1/UM/BP..) som gör det fullt möjligt att köra normala skott om man vill. Man kan behöva beställa direkt från SSP för att få just den varianten. Om jag kollar bakåt några år är mitt median-skott 8s pre-infusion plus 20s med 6 bar, ~1:3.
 

Jonken

Well-known member
Moderator
Du kan faktiskt få pre-infusion med lågt tryck genom att släppa ut vatten via ångröret - fast utan tryckmätare gör man det i blindo.
Bryggknappen är ingen bra idé eftersom vätskan spolas ut bakvägen när du stänger av där. Vill man ha mer avancerade funktioner går det att installera GaggiMate.

Sen har du stepdown-korg som ytterligare alternativ. Kan vara svårt att mala fint nog med LS annars utan att det bara blir klet av det hela (dvs allt för nära nollan).
 

ludvigrn

Member
Ah snyggt, ska testa att släppa via ångröret. Tyvärr ingen tryckmätare men alltid värt ett försök. Blir nog en ny maskin innan jag tar mig till att modda mer än PID som jag redan installerat
 

Forumstatistik

Trådar
15,433
Inlägg
161,024
Medlemmar
19,883
Senaste medlemmen
ingemarv
Topp