Köpa ny cykel, hjälp tack

Joakim C

Well-known member
Kul förresten att du köpte en Racer. Inte världens mest praktiska cyklar, men väldigt sköna att cykla på bara man vänjer sig :)

Racer rockar. Jag har två gamla 80-talare som jag kör varge dag och man är ju som Lance Armstrong i förhållande till andra cyklister på dem. Jag har även en Biomega Copenhagen med kardanaxel men den är alltför tung för att ta sig fram på så den får bara stå och se fin ut.
 

MrBean

Well-known member
Chef: Det är väl Shimano du skall klaga på och inte GT? det som sliter mest på växlarna är sned belastning dvs. om du ligger på lilla klingan fram skall du "bara" använda 1-2-3an bak och vise versa vid stora klingan fram och 5-6-7 bak, om den är 21 vxl. Annars kröker man kedjan onödigt mycket vilket sliter på kedja å drev.

Jag har rullat på min Team Biltema nu i 3 veckor, den billigaste Yoshmiten, den för 1500:- med 18vxl. och stålram. Måste säga att den är minst lika bra som en "svensk" för 5000:-(som förövrigt oxå är gjord i Kina) same shit different name...
 

wesaft

Well-known member
I går kväll blev den en lätt runda, idag köpte vi med oss pizza som vi åt uppe vid Rådasjön, underbart.
Sen in til daMatteo och runda av med en enkel, härlig söndag.
Bra stel i nacken nu, men oj vad det går, känns som man sitter på ett fullblod :)
Väldigt skoj med en racer!
Däcken är lite skeva trots allt märker jag, men den går fint. Ska se om jag kan skruva och mecka till det lite bättre.
Gick segt i uppförsbackarna, ska testa pumpa framdäcket mer och kolla så inte bakbromsen tar i när jag står och vrider i sidled.

Tack för tipset och förklaringen av Nitto Thomas, ska leta och fundera.
Nu är nästa utmaning att lära sig ta hand om skönheten på rätt sätt.
 

Thomas

Well-known member
Men hur kan du veta att din Biltema är lika bra som de "Svenska" cyklarna när du bara haft den i tre veckor?

Nya cyklar är det oftast inga problem med, det är efter ett eller par år du märker om det är bra kvalitet. Sedan är det en annan sak att många av de komponenter som sitter på snart sagt alla vardagscyklar i dag kommer från ett par tre leverantörer, det vill säga det sitter samma prylar på både Biltema för 2995 och Crescent för 5495.

Min erfarenhet är att Biltema-cyklarna ofta har en sämre finish och sämre ytbehandling - rosten får lättare fäste. Köper du en cykel hos en "riktig" cykelhandlare vet du också att cykeln levereras rätt monterad, och det ingår i princip alltid en efterjustering.

Jag har själv köpt mycket cykel-prylar på Biltema, men att det skulle vara så enkelt som att det är "same shit" allting, det håller jag inte med om.

Du får alltid betala på något sätt.

/T

Chef: Det är väl Shimano du skall klaga på och inte GT? det som sliter mest på växlarna är sned belastning dvs. om du ligger på lilla klingan fram skall du "bara" använda 1-2-3an bak och vise versa vid stora klingan fram och 5-6-7 bak, om den är 21 vxl. Annars kröker man kedjan onödigt mycket vilket sliter på kedja å drev.

Jag har rullat på min Team Biltema nu i 3 veckor, den billigaste Yoshmiten, den för 1500:- med 18vxl. och stålram. Måste säga att den är minst lika bra som en "svensk" för 5000:-(som förövrigt oxå är gjord i Kina) same shit different name...
 

MrBean

Well-known member
Vet bara att min fd. Granit(cresents billighetsmärke à 2500pix) började rosta över allt efter en vecka, och då den stod mest inomhus... Nu står Biltema utomhus, hela tiden och har klarat sig bättre. Dock skall det rapporteras att rosten e på G på skruvar som inte jag har monterat.

Att cykelfirman som sålde Granit'en inte kunde montera: växlar, fälgar, pedaler gjorde inte saken bättre. Polaren som köpte en Cresent, började rosta lika snabbt som billighets Graniten...

Å det som marknadsförs som "svenska" cyklar, REX, Cresent, Skeppshult etc. är alla gjorda i Kina/Vietnamn/Burma till nästan 99% tyvärr...synd de inte är gjorda lite längre österut i Japan för det hade borgat för kvalitet.
 

Thomas

Well-known member
Ett exempel gör ingen regel.

Japan?
Det görs väldigt få cyklar i Japan.
Kina däremot har bland de största och mest moderna fabrikerna i världen.
Där görs både värstingramar i kolfiber såväl som Biltemas aluminium-styren för 29:90. Många Amerikanska värsting-märken görs i Kina. De blir inte sämre för det. Bara billigare.

Skeppshult Sätts sammans och Svetsas i Sverige. Grundstommen är Svenskt stål och i vissa fall aluminium (vet inte var det kommer ifrån).

Att något är "Svenskt" måste inte ha med ursprung att göra. Blir Volvo mindre bra bara för att 80-90 % av komponenterna råkar ha utländskt ursprung?

Kvalitet handlar så mycket mer än om komponenterna. Det handlar om HUR allt sätts ihop och i vilken kombination.

/Thomas

Vet bara att min fd. Granit(cresents billighetsmärke à 2500pix) började rosta över allt efter en vecka, och då den stod mest inomhus... Nu står Biltema utomhus, hela tiden och har klarat sig bättre. Dock skall det rapporteras att rosten e på G på skruvar som inte jag har monterat.

Att cykelfirman som sålde Granit'en inte kunde montera: växlar, fälgar, pedaler gjorde inte saken bättre. Polaren som köpte en Cresent, började rosta lika snabbt som billighets Graniten...

Å det som marknadsförs som "svenska" cyklar, REX, Cresent, Skeppshult etc. är alla gjorda i Kina/Vietnamn/Burma till nästan 99% tyvärr...synd de inte är gjorda lite längre österut i Japan för det hade borgat för kvalitet.
 

MrBean

Well-known member
Pratade med en cykelhandlare och han sålde bla. Skeppshult, det var han som sade att de gjordes i Kina. Men han kanske har fel, kanske finns olika modeller hos Skeppshult som tillverkas på olika ställen...
Och det var just det jag syftade på, att en Nishiki som byggdes för 20år sedan i Japan ser fortfarande ny ut...nu vet i 1000an vart de byggs.

Jag håller med dig om att kvalitet är något som finns hos yrkeskunniga och inte direkt knutet till vart det tillverkas. Dock finns det en stark korrelation mellan pris och kvalitet, sedan inte säkert att bara för att vi betalar 1200:- för ett par jeans att de är bättre än de för 150:- och tillverkningskostnaden är 4.50:- för dessa. Mellanskillnaden vet vi vart den hamnar...

Om du skulle berätta för en Kines vad du betalar för cykeln här, tror jag han skulle få sig ett gott skratt...på vår bekostnad.
En industriarbetare får ca. 3USD om dagen(12h arbetsdag minst 6dgr i veckan) i lön i Vietnam, lite annat än vad Byggnads strejkar för här just nu...

Och Volvo PV tänker jag aldrig köpa sedan det blev en Ford lika så med SAAB-GM. Hade det där emot varit Toyota som köpt någon av dem hade jag lätt kunnat tänkt mig en Volvo/SAAB. Allt enligt Lean-metoden!
 

Thomas

Well-known member
MrBean: Oj, ja, det här är ett jättstort ämne..

Det handlar ju mycket om känslor och egna ideal också. Kanske inte så konstigt att många företag i dag satsar mycket mer krut på varumärkesstrategier än vad de gör på de egentliga produkterna.

Appropå Kinesiska cyklar såg jag någonstans att det går att köpa sådana (nu menar jag väldigt enkla, 1-petare) för runt 1000-lappen. Tror knappast att kvalitén är jämförbar med det vi vanligtvis köper här hemma (rostskyddsbehandling?), men det funkar säkert om man vill köra några mil under sommaren.

Wesaft: Grattis till att du blivit med Racer.
Skriv gärna mer och berätta. Du är välkommen att PM:a mig om du skulle ha någon teknisk fråga.

Vätternrundan nästa år kanske? ;)
 

MrBean

Well-known member
Kan meddela att nu efter 5 veckor...börjar rosten komma på alla möjliga ställen som inte är lackade eller rostfritt/aluminium/plast.
Men...för 1500pix känns det okej...
 

TheJaff

Well-known member
Köpte oxå en Biltemabike i fredags. Deras utgående modell "Lembert Dome", som jag läst och förstått är nog det mest prisvärda man kan köpa för 3000kr (Shimano Deore-växlar bak/reglage fram, Truvativ-vevhus, RockShox JudyTT framgaffel, skivbroms fram, V-broms bak mm).

Har bara cyklat ca 1 timme sammanlagt än men första intrycket var bra.
 

Thomas

Well-known member
Thejaff: Ja, det är otroligt vilka priser de säljer sina cyklar för. Räknar man ihop delarna som sitter på cyklarna kostar bara komponenterna lösa ungefär samma pris ute i handeln som Biltema tar för hela cykeln.

Glöm inte att efterdra skruvar och kolla hjulen efter några veckor. Det är ju sådant en cykelhandlare skulle ha gjort.

Undrar förresten hur de lyckas få tag i vissa komponenter. Judy TT gaffeln har Rockshox inte tillverkat på flera år. Lite konstigt att de bara lägger med skivbroms fram, men iofs är det där den gör mest nytta..
 

TheJaff

Well-known member
Thomas: ja det är svårt att räkna ihop priset, men när modellen var ny (för 2 år sedan kanske) så kostade den 5000 eller kanske tom 5500. Då stämmer det lite bättre. Men den är iaf helt klart bättre än den ersättande modellen "Granite", inte så konstigt kanske då den sitt _nypris_ på 3000kr. Så om nån går i köp-tankar och inte vill lägga ut mer än 3-4000 kr så ta en titt på "Lembert Dome" innan dom tar slut.
 

GuruX

Well-known member
Väldigt mycket tillverkning av cyklar och cykeldelar ligger som sagt idag i Kina, men kanske framförallt i Vietnam. Där har det växt fram sedan början av 90-talet om jag inte minns fel.

Skeppshults cyklar består till stor del av grejer från Asien (säg vilken cykel som inte gör det). Vad jag vet så svetsas ramar och hjul byggs i Sverige. När det gäller hjulen så skulle jag tippa att delarna tillverkas i Asien. Monteringen antar jag också ligger Sverige. Över lag så är Skeppshult ganska dyra med tanke på komponenterna som sitter på.

Ska man ha billiga cyklar så är det som sagt Biltema som är outstanding. Men jag skulle inte rekommendera någon som inte har ordentlig koll på att mecka att köpa cykel där.

Gällande skruvar som rostar så är det så att skruvarna oftast är "rostfria". De är behandlade på ytan så att de inte ska rosta. Problemet är bara det att när man sätter verktyget i skruven så sliter man nästintill direkt bort behandligen. Därför rostar skruvhuvuden snabbt.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,676
Inlägg
155,771
Medlemmar
19,369
Senaste medlemmen
MinKoppKaffe
Topp