Trevligt med lite formsköna bilar. Tycker själv att dom var absolut snyggast fram till 1969 då man flyttade ut blinkersarna på skärmen och gjorde dem "groteskt" stora. Dessutom snyggare med runda strålkastare (vilket rally/sport modellen har även efter 69).
Nja, tycker i alla fall att de "ställer till det" med de fina linjer som finns i farmskärmen, det lilla plåtvecket det är formgivning de....
Men rumporna var fina fram till de snedställda baklysena och spoilern:nowink:
Efter vår lilla tysklandsresa så väcktes lusten hos frugan att skaffa sig en liten "anti-Smart" att köra inne i stan för kortare transporter.
Detta objekt skall det ev. tittas lite närmare på. En väl bibehållen 65:a med en tvåtaktsmotor på hela 23 "ystra" hästar.
För den som inte vet är märket Trabant och det var ett östtyskt "flaggskepp" fram till 1991.
Motorist som gick på svt idag (tisdag) så provad Joppe Philgren Volvo P1800 och SAAB Sonett, samt att han gjorde en liten historisk tillbakablick. SAAB fyller ju 60 och Volvo 80 i år.
Många sköna bilar skymtade förbi. Går nog att se programmet på nätet (eller picka in en repris)
Saab Lancia 600 var väl en sälösynt dålig badge engineering från SAABs sida? Min morbor hade en som rostade av vid torpeden.
Fast lanica delta HF integrale som bygger på samma lätta korta kaross är ju rätt trevlig.
Ja, 600:an var ingen hit. 9000-projektet, som också är en saab/lancia/fiat-samarbete höll ju på gå åt skogen storartat, minst sagt. Mycket av 9000:s konstruktion fick göras om helt, börja om på ny kula. Fantastiskt eg att den såldes så pass bra.
Lancia Delta/saab 600 är ju efterföljaren till 96:an.
Ljuva minnen! Min första bil var en Saab 600 Lancia. Fungerade perfekt under de åren jag hade den. Fast alla skrattade ju åt mig när jag körde förbi förstås ...
Har faktiskt funderat på en Fiat 126, gärna en Polski Fiat. Den är tydligen väldigt snarlik i konstruktionen som den gamla 500:an. Har sett bilder på ombyggda banräservarianter med div Hayabusa-motorer etc, samt ett klipp på Youtube med en 500 med en honda-snurra i. Att det gick som en infettad iller är en underdrift. Min idé vore en mc-motor (gärna från en Honda Goldwing iom att den har backväxel), mittmonterad i baksätet, Abarth-liknande kylspoiler i fronten, kantiga skärmbräddare etc.
Fördelen är att det inte är ngt värde i gamla 126r, och att ingen vettig bilbyggare ens vill ta i dem med tång mot betalning.
saab 9000/lancia thema/fiat croma och ALFA ROMEO 164 bygger i stort på samma plattform, Alfan 164:an är en fantastisk juvel med otroligt kommunikativt och trevligt uppträdande... Sen vadfan dom gjorde med SAAB:en för att den skulle bli så trälig att köra är för mig en gåta, dom delar ganska mycket framvagnsdetaljer och tex undre länkarmsbussningar går byta rakt av. Ironin är att saab bussningarna är hårdare än alfaditon...
Körde under nåt år en fantastisk Alfa 164 super 3.0 24V, otrolig vagn med automatisk avbländbar backspegel och elektroniskt ställbart chassie.. Allt detta från 1992
Det verkar inte som att jag ska ha någon hobbybil. Hyrestanten på Riksbyggen ringde och sa att jag hade garageplats men hon hade förväxlat adresserna... Så det är väl bara att vänta. Finns dock ett par fina objekt på blocket nu. Fan.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.