Mazzer SJ kverner skjevt

ragwo

Well-known member
Mazzer SJ kverner skjevt (løst)

Jeg har problemer med at min Super Jolly kverner skjevt. Det gjelder både med gamle og nye kvernskiver. Jeg skiftet tilbake til de gamle skivene for å utelukke at de nye skivene er skjeve. Jeg vet ikke om det var en liten skjevhet før kvernskiveskiftet, men jeg la ikke merke til noe. Det jeg først reagerte på etter skiftet var at skivene var skjeve på ekte null. Jeg kan dreie ca 1/3 omdreining på akslingen med håndkraft før det er stopp. Det kan virke som om festeplata til den nedre kvernskiva er litt skjev. Med litt kaffe i kverna kan jeg høre at kverna går skjevt helt til 14 hakk før ekte null, noe jeg synes er veldig mye. Ved å bevege på justeringsringen for kverngraden ca 1 hakk fram eller tilbake forsvinner ofte problemet. Det taler vel for at øvre kvernskive også er skjev. Stoppskiva til senterbolten er litt off center og jeg lurer på om det kan ha noe å si. Centerbolten har jeg løsnet og festet igjen, men festeplata til nedre kvernskiva vil ikke rikke seg. Er det noen her som har hatt samme problemet og har funnet en løsning? Jeg legger ved et bilde av senterbolten med stoppskiva.
Alle tips og triks mottas med takk! :)
 

Bilagor

  • sj senterbolt.jpg
    sj senterbolt.jpg
    133.7 KB · Visningar: 33

Pac

Maskindoktorn
Jag hade börjat med att ta reda på om motoraxeln är skev. Om axeln är krokig spelar det inte så stor roll hur mycket du byter/justerar malskivorna. Du kommer att ha kvar skevheten ändå.

För att testa det kan du mäta ut centrum på bulten och sätta en liten tuschprick på den. Om tuschpricken inte är centrerad när kvarnen snurrar så är axeln krokig.
 

PF013

Well-known member
Bultar, speciellt med 6-kantsskalle är sällan speciellt exakta. Att en prick i mitten på bultskallen inte står helt still behöver inte betyda att axeln är böjd.

Om malskivehållaren är sned så kan kanske de gamla skivorna slitits ojämnt tills de blivit parallella. Om du har en mikrometer eller ett hyffsat skjutmått så är det enklaste sättet att kolla det att mäta om de gamla malskivorna är jämntjocka. Om det skiljer märkbart i tjocklek runt om så är det något som är snett, och det har kompenserat sig själv allt eftersom skivorna slitits. Om du har koll på vilken skiva som satt uppe och nere så vet du vilken sida som är skev.

Om du då sätter tillbaka skivorna på de platser där de satt, och provar att vrida den skeva skivan i alla tre lägen så borde du hitta tillbaka till läget där det fungerade bättre.

Om det fungerar så skulle jag testa med att lägga ett mellanlägg under den nya skivan, med samma tjocklek som skillnaden mellan den största och minsta tjockleken på den gamla skivan. Till exempel ett eller flera lager aluminium klippt från en läskburk. Mellanlägget ska ligga på den plats där den gamla skivan är som tjockast.

Eller så är det helt enkelt något skräp som fastnat under malskivorna när du bytte...

Lycka till!
 

ragwo

Well-known member
Tusen takk for tipsene begge to :)
Nå bærer det til Biltema for å kjøpe et mikrometer. Jeg skal prøve ut de forskjellige tipsene deres i ettermiddag. Det eneste jeg kan utelukke er at det er skitt under kvernskivene, ellers kan vel alle andre scenarier være mulige. Fortsettelse følger.
 

Pac

Maskindoktorn
Bultar, speciellt med 6-kantsskalle är sällan speciellt exakta. Att en prick i mitten på bultskallen inte står helt still behöver inte betyda att axeln är böjd.
Nja, det stämmer väl till viss del. Vill man göra den svårare metoden skickar man bulten till pf013(eller mig... :)) och får svarvat en centrum markering på den. :)

En jobbigare mät metod som kräver lite mätprecision och tålamod är att fyrpunktsmäta(0, 90, 180 och 270 grader) undre malskivehållaren, den som sitter på motoraxeln, gentemot chassiet. På en mätning kan man avgöra om skivhållaren "lutar". Om du sedan roterar hållaren 90 grader och gör om mätningen kan du lista ut om axeln är rak.

Se till att mäta emot samma mätpunkter på skivhållaren och chassiet hela tiden. På det viset slipper du varians i mätningarna på grund av skillnader i ytorna.

Man behöver ett mycket bra skjutmått för att kunna göra det här.

Om malskivehållaren är sned så kan kanske de gamla skivorna slitits ojämnt tills de blivit parallella. Om du har en mikrometer eller ett hyffsat skjutmått så är det enklaste sättet att kolla det att mäta om de gamla malskivorna är jämntjocka. Om det skiljer märkbart i tjocklek runt om så är det något som är snett, och det har kompenserat sig själv allt eftersom skivorna slitits. Om du har koll på vilken skiva som satt uppe och nere så vet du vilken sida som är skev.

Funkar verkligen det där? Slitaget är väl främst på eggen?
 

PF013

Well-known member
Jag spekulerar mest. Men om axeln/malskivehållaren är tillräckligt sned så att skivorna tar i varandra under någon del av varvet vid normal malning så kommer definitivt skivorna slitas ner i den punkten. Vad som händer sen, när de är tillräckligt slitna för att inte ta i varandra har jag ingen aning om.
 

ragwo

Well-known member
Jeg har kjøpt et digitalt skjutmått fra Biltema som skal være nøyaktig ned til 0,03 mm så jeg håper det holder. Jeg har målt de gamle kvernskivene og differansen på NSEW er 0,01 mm noe som sannsynligvis skyldes feilmarginen til skjutmåttet. Jeg skal ta ut de nye kvernskivene og måle de også, men jeg har en følelse av at de er akkurat like rette som de gamle og at feilen ligger i kverna :(
 

ragwo

Well-known member
Nå har jeg målt, kontrollmålt, og målt igjen. De nye kvernskivene er rette og fine og bunnplata som står på akslingen er tilsynelatende helt bein. Jeg kan se at den vibrerer litt når motoren går, men det er ikke målbart når jeg måler NSEW. :huh:
Jeg forstår mindre og mindre og er nok nødt til å kontrollmåle igjen. Noe annet jeg synes er merkelig er at ved å bevege litt fram og tilbake på kvernskalaen når kverna går, ikke mer enn en halv til en strek, forsvinner ofte lyden av kvernskiver som gnisser. Dette skjer selv om jeg er et sted mellom 3 og 12 streker fra ekte null. Noen som har en plausibel forklaring på dette? Jeg har definitivt ingen. Skal se om jeg får lastet opp en video av fenomenet.

Tilbake til måling og bunnplata samt montering av kvernskiver for å se om det har ordnet seg på et eller annet magisk vis.
 

ragwo

Well-known member
Jeg har gått til det drastiske skrittet å fjerne hele festeplata til nedre kvernskive. Den gikk overraskende lett ut når jeg brukte denne metoden. Det var skuffende lite gammel kaffe under plata, så i rengjøringsøymed var det helt unødvendig. Akslingen er helt rett såvidt jeg kan se. Festeplata er også like tykk hele veien rundt, greit å få det ut av verdenen. Nå blir utfordringen å få satt kverna sammen igjen.
Her er et bilde av akslingen og bunnplaten i kvernkammeret. Ikke veldig informativt, men en tråd med bare tekst er som kjent kjedelig ;)
attachment.php
 

Bilagor

  • sj bunn.jpg
    sj bunn.jpg
    138.7 KB · Visningar: 75

ragwo

Well-known member
Takk for oppmuntrende ord :)
Før konsertgange fikk jeg tid til å sette sammen kverna. Jeg målte at bunnplata var rett, nedre kvernskive festet på bunnplata var rett og øvre kvernskive festet til topplata var rett. Kverna ble satt sammen og den kvernet.... skjevt :huh:
Det eneste jeg ikke har målt er justeringsringen. Det får bli morgendagens prosjekt. Jeg begynner å helle mot teorien om at Biltemas skyvelær ikke er nøyaktig nok og/eller at jeg ikke er stødig nok på hendene. Når jeg prøver å måle med en nøyaktighet på 0,03mm trenger jeg kun å tenke på og nyse før målingene blir feil. Det andre er at +- 0,03mm gjennom flere ledd med målinger lett kan bli 0,1mm eller mer, og 0,1mm er mer enn nok til at kverna går skjevt. Og jeg trodde hifinevroser var kjipe. :huh:

Når det gjelder trikset for å fjerne nedre kvernskiveholder trenger en kun 3 stk M3x20 skruer, så er alt i boks. De utrolig lange skruene som er vist bilde av på H-B er helt unødvendige. Så lenge en strammer hver skrue litt etter litt er det plankekjøring.
 

ragwo

Well-known member
Jepp, da er alt målt og jeg finner ingen skjevheter, men kverna kverner fortsatt litt skjevt nær null. Problemet med at skivene gnisset langt unna null er heldigvis borte :) Tror det hjalp å være veldig nøye når jeg satte på plass festeplata til nedre kvernskive og kvernskivene. Alt i alt var oppgraderingen fra Gaggia MDF stor og shotene er jevnt over meget gode :)
Takk for all hjelp!
 

ragwo

Well-known member
Men tråden var ikke død... ;)
Siden usikkerheten gnagde i bakhodet tok jeg fram sjutmåttet og begynte å måle igjen. For å finne ut hvor skjevheten var tok jeg en blyant og tegnet rundt ytterkanten på øvre kvernskive. Så kjørte jeg kverna med finerer og finere innstilling til skivene begynte å gnisse. Blyet smittet over fra øvre til nedre kvernskive der skjevheten er. Det viser seg at jeg ikke har målt på rett sted tidlige, men når finner jeg en differanse på 0,05mm. Skjevheten ligger ikke i akslingen og bunnplata ligger også rett på akslingen. Det som er problemet er at anleggsflaten der nedre kvernskive skal ligge er skjev, så jeg må bygge opp anleggsflaten så det hele blir rett. Jeg tror aluminiumsfolie kan være tingen, den er ca 0,03mm tykk. Fortsettelse følger...
 

ragwo

Well-known member
PF013 sa:
Smart att använda blyertspenna!

Selv en norrbagg kan glimte til en gang i blant :lol:
Det som ikke er like enkelt er å kompensere for ujevnhetene. Blir nok noen timer med prøving og feiling etter jobb i morgen også. Det positive er at gnissinga har flyttet seg enda lengre ned mot null :)
 

ragwo

Well-known member
Endelig har jeg kommet fram til et resultat jeg kan være fornøyd med. Det er ingen skjevgang å snakke om og kaffen smaker godt. Nå kan jeg fokusere på kaffe og ikke på sjutmått. Herlig! :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,677
Inlägg
155,786
Medlemmar
19,371
Senaste medlemmen
Intäkt
Topp