Kahls Kaffe Ikano-huset LKPG

TheWhip

Well-known member
Var in på Kahls Kaffe och kollade lite på koppar och grejer och frågar tjejen om de säljer espresso maskiner.

-Ja, vi har här borta säger hon, och visar mig en Isomac Napolissima och en Super Giada. Napolissiman var för övrigt 1000 kr dyrare än på SIBA 500 m bort.

-Har ni kvarnar också frågar jag.

-Ja vi har de här (pekar på en solis scala för 1500 och en annan maskin för 2000) men de är lite dyra, den här kostar bara 399, säger hon och visar en liten Krups.

Är det inte lite tragiskt att en fackhandel anställer unga "snygga" tjejer (hon var inte spec snygg men men) istället för någon som vet vad de pratar om?

På min kvarnfråga skulle hon svarat något i stil med:

-Ja det beror på vad du ska ha den till. Ska du göra espresso måste du ha en lite dyrare kvarn. En som kan mala tillräckligt fint.

Är detta vanligt kanske?
 

Wannabe

Well-known member
Jag har liknande erfarenheter av Kahls. När jag försökte prata om extraheringstid och malningsgrad fick jag bara ett par tomma utryckslösa ögon samt tystnad som svar. När ett par andra samtalsämnen falierat på samma sätt lade jag ner det snacket. Jag tror att alla (eller de flesta) av Kahls butiker är Frenchaisade så de har nog ingen direkt central styrning på hur butikerna ska drivas på detaljnivå. Hur som helst är det trist att gå in in fackhandel och möta kunskap och engagemang på nollnivå.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur som helst är det trist att gå in in fackhandel och möta kunskap och engagemang på nollnivå.

Det borde vara olagligt att anställa idioter i butiker.:mad:

Det är alltför ofta man har att göra med folk som bara kan läsa ur instruktionsboken eller titta vad en vara kostar på hyllkanten. Sedan tar kunskaperna och intresset slut (men det är väl de som är billiga att anställa). :nowink:
 

Wannabe

Well-known member
Kahls VD bemöter kritik

I samband med denna tråd om okunnigt bemötande i Kahls butiker lämnade jag meddelande till dem på deras kontaktlänk på hemsidan för att bjuda in dem att bemöta kritiken. Efter några veckor utan svar har jag idag mailat Kahls VD, Mats Nilsson som vill lämna detta svar:

"Tack för ditt mail, det är tråkigt att kunder eller besökare i Kahls The & Kaffehandel (KTK) blir missnöjda.Det vill vi ju inte, jag har ju själv hållt tusentals kaffeskolor och drivit fram många duktiga medarbetare på området.Vi har ett antal personer på KTK och Kahls som hjälper franchisetagarna i olika frågor, även om Espresso och kvarnar. Kahls driver inga butiker men är huvud leverantör till "Kahls The & Kaffehandel". Franchisegivare är Kahls The och Kaffehandel AB, vilket är ett systerbolag till Kahls. KTK utvecklar sig på ett trevligt sätt och kommer ge många nya kaffe & The butiksägare en god verksamhet, bättre än de som försöker själva.
Med Vänliga Hälsningar
Mats Nilsson"
 

Wannabe

Well-known member
Ööhhh, vilket svar på kritiken???:huh:

Håller med. Samtidigt är detta kanske en av förklaringarna till att det är som det är i Kahls butikerna (KTK).

Jag responderade med bla följande:
"Som kund kräver jag mer av KTK som är en typ av 'fackhandel' än vad jag gör när jag handlar på ICA eller Willys. Tyvärr har nivån varit väldigt låg i vissa spörsmål." "Dela gärna med dig av detta till KTK. Som företagare borde butiksägarna vara intresserade av hur de kan förbättra sig."
 

Wannabe

Well-known member
Ööhhh, vilket svar på kritiken???:huh:


Fick idag ytterligare ett mail från Kahls. Denna gång från Håkan Hansson som är ansvarig för butikskedjorna från Kahls håll.
Citerar här:

"Hej


Såg din "konversation" med Mats N. och vill gärna fylla i lite. Som ansvarig för vår butikskedja känns det väsentligt att framhålla från KTK att de personer som driver våra butiker genomgår en generös utbildning både i kaffe, te och choklad hos Kahls innan butiken öppnar (och kontinuerlig vidareutbildning på franchiseträffar etc). Det vi idag kan uppleva som en i bland svag punkt, och som vi jobbar med att rätta till, är hur kunskapen förmedlas till ex extrapersonal som arbetar i butiken. Våra butiker drivs som du kanske känner till i franchiseform, vilket innebär att det är inte KTK själva som står för driften. Vi tillhandahåller konceptet, lokalen, sortimentet och kunskapen. Franchisetagaren ansvarar för driften av sin butik och att leva upp till de högt ställda krav vi som konceptägare har. Det svåraste i den här processen är just att säkerställa en kontinuerlig hög nivå på den kunskap vi förmedlar ut. Den processen har visat sig ha brister och vi är i skrivandes stund djupt engagerade i att ta fram en utbildningsplan som ska göra det lättare för våra butiksägare att förmedla ut den kunskap som alla butiksanställda ska ha. Kahls är ett företag med en djup tradition och kunskap inom kaffe, te och även choklad. Vår absoluta ambition är som du säkert förstår att den kunskapen som finns i huset också ska märkas i våra butiker.

Må väl,
Håkan Hansson
Franchise Manager
Kahls The och Kaffehandel AB"
 

theseal

Kaffeterroristen
Bättre svar. Men tyvärr är välproblemet svår-nåbart för KTK. Sen är det väl väldigt enkeltn för FC-tagaren att ställa dit nån snygg sak som knappt kan slå in i kassan, men det påverkar anseenedet för hela kedjan på ett mycket negativt sätt.
Tyvärr är väl detta exemplet inte det första eller sist, många andra "Fack-brancher" är nerlusat av expediter som inte kan smack om produkten dom säljer......
 

Farmorskokkaffe

Active member
Vill man ha Kahls kaffe kan man köpa det i Teboden,de har deras fulla sortiment,tror bestämt att det e billigare än på Kahls IKano!
Kunnandet kanske inte e lysande men det e bättre än kahls i IKANO,som tyvärr e väldigt liten(om inte gubben jobbar).....
 

Forumstatistik

Trådar
14,964
Inlägg
157,895
Medlemmar
19,572
Senaste medlemmen
jh
Topp