Säger ni till?

Klagar ni på dåligt hanverk på café?


  • Totala väljare
    41

oOTINDRAOo

Well-known member
Och då är de ej baristi. Ett problem är att folk kallar sig barista till höger och vänster när de stått vid maskinen någonstans i en månad. Men det är snarare branschens fel, att de inte upprätthåller en standard för vem som kan kalla sig barista. För ens egen del brukar jag skilja dem från riktiga baristi och kolla dem kaffekokare.

Ha ha ha ha ha, det var roligt sagt. Kaffekokare!
 

Jay

Well-known member
Det blir tydligare på engelska. I annonser i den lokala tidningen så söker man ofta barista/coffee maker. Det är inte nödvändigtvis samma sak ;)
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Espressohouse kan införskaffa skyltar med texten "kaffekokare" till de som inte ännu lärt sig hantverket så vet man det när man beställer ;-) Kaffe-eller-juice-valet avgörs när man ser skylten då.
 

Jay

Well-known member
Idag hade jag faktiskt en espresso jag var djupt missnöjd med. Jag tänkte på den här tråden, men fegade ur i sista stund. Kändes futtigt att klaga på något som kostade 3 dollar, när folk stod i kö för att köpa mat för 30-40 dollar som prisats i tidningen. Gjorde ett facebook statement istället ;)
 

MartinForsberg

Well-known member
Tänk om fiken kunde sätta ut lite "omdömeskort" och en låda att stoppa dem i som inte syntes för de som jobbar där så att de kunde få in kritik från även de som inte vågar gå fram öga mot öga och säga det! Omdömeskort med kryssrutor som man kan göra hål med sked, kniv eller gaffel så det inte behövs en penna funkar alldeles utmärkt har jag sett på några enstaka fik i USA.

Jag säger alltid till när jag får något dåligt, eller om det är sluskigt vid borden eller på deras toalett. Om jag sagt till några gånger och inget händer så kommer jag inte tillbaka såvida ingen annan bjuder mig till det stället. Det finns ställen jag inte besöker mer här i Linköping för det har varit så oerhört snuskigt vid disken där kaffet serverades, träfiberskivan var helt uppblött och sprucken vid disken där de slabbade med mat och kaffe, eller på deras toalett då man hade en 200 liters svart plastpåse som papperskorg för papperhanddukarna.

Inget ställe blir ju bättre än deras personal, men de måste ha en chef som vet vad som gäller och som kan stötta sin personal så det blir så som vi kunder förväntar oss.

Värst är det nog när det är både personal och chefer som inte själva äter av det de serverar och som inte heller dricker kaffet de serverar för då har de ju ingen aning om vad det är kunderna får.

Och det går visst att bromsa sig ur en uppförsbacke! ;)

Det har jag och en kompis gjort när kopplingen brakade på hans bil, då fick vi snällt bromsa oss ner backandes tills uppförsbacken tog slut! Kan också tillägga att strax innan det brakade ur så gick det fortare att rulla bilen i en nerförsbacke än att ha kopplingen uppe och låta den driva hjulen!
 

AJ

Well-known member
Jag dricker väldigt sällan kaffe ute. Om jag fikar tar jag antingen brygg hellre än en dålig espresso. Men ska jag ta en kaffe ute så ser jag till att det är på ett vettigt ställe.
/A
 

Jay

Well-known member
Tänk om fiken kunde sätta ut lite "omdömeskort" och en låda att stoppa dem i som inte syntes för de som jobbar där så att de kunde få in kritik från även de som inte vågar gå fram öga mot öga och säga det!
Det är en bra idé. Såg en liknande grej på Pizza Hut på 80-talet i London, där man hade varsin låda för servitriserna med deras namn på, där man kunde lägga den specifika dricksen om man var specifikt nöjd med just sin servitör/tris och också ge feedback.

Många gånger så har fiken/restaurangerna idén att folk inte bryr sig om kaffet i alla fall, som att det är något de skulle pina i sig hur som helst, så det spelar liksom ingen roll. Till viss del har de tyvärr rätt. Många gånger har folk ingen aning om att vad de sätter i sig är en undermålig produkt, och hur ska de då kunna klaga för att förbättra? Jag jobbade för en kille som på allvar gjorde en lungo genom att trycka två gånger efter varandra på förinställningsknappen för två koppar. Han drack det så själv och tyckte det var så det skulle vara. Så var det minsann i Italien (?).

Samma med Nespresso eller vad som helst. Folk tror att det är så en espresso smakar. Och jag har blivit serverad espresso på kafé som smakat nespresso och när man frågar den som gjort den om vad de själva tycker så säger de att det är så kaffet smakar minsann....
 

Marv

Well-known member
grundproblemet misstänker jag är att de som skulle tänkas sätta ut bedömningskort är också de som är intresserade av att servera bra kaffe. Denna vilja gör att de på andra sätt söker att göra så bra kaffe som möjligt. De som å andra sidan inte är intresserade av att servera bra kaffe eller tycker att de redan är bra skulle aldrigbörja med detta sytem ävenom de är de som behöver det bäst.
 

Jay

Well-known member
grundproblemet misstänker jag är att de som skulle tänkas sätta ut bedömningskort är också de som är intresserade av att servera bra kaffe. Denna vilja gör att de på andra sätt söker att göra så bra kaffe som möjligt. De som å andra sidan inte är intresserade av att servera bra kaffe eller tycker att de redan är bra skulle aldrigbörja med detta sytem ävenom de är de som behöver det bäst.
Hehehe... moment 22 således...
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Många cafeér (snart de flesta skulle jag tro) har en espressomaskin stående. För ett par år sedan trodde jag att detta sa något om att cafét kunde kaffe, men jag har erfarat att de är väldigt sällan cafeér har kunskapen om hur de ska använda maskinen. Är det så att de får något hyr-avtal på dessa maskiner, för man köper väl inte in en jättemaskin för så mycket pengar om man inte tänkt att använda den fullt ut?
 

Almapeso

Well-known member
Många cafeér (snart de flesta skulle jag tro) har en espressomaskin stående. För ett par år sedan trodde jag att detta sa något om att cafét kunde kaffe, men jag har erfarat att de är väldigt sällan cafeér har kunskapen om hur de ska använda maskinen. Är det så att de får något hyr-avtal på dessa maskiner, för man köper väl inte in en jättemaskin för så mycket pengar om man inte tänkt att använda den fullt ut?

Jag tror du har svarat på din egna fråga där:
"För ett par år sedan trodde jag att detta sa något om att cafét kunde kaffe"

Så länge cafét kan stoltsera med en präktig latte-maskin (för det är ju inte espresso som är dess funktion) så kommer det dra folk.
 

Almapeso

Well-known member
Jo, fast frågan var ju om de hyr eller köper maskinerna, inte om det drar folk för det är ju uppenbarligen så.
Ahaa =), selektivt läsande här.

Jag skulle tro att de flesta hyrmaskiner hamnar hos företag, eventmontrar och mindre caféer medan de flesta köper in sina maskiner.
Vad jag kan tolka av utbudet från blocket så är de flesta inköpta maskiner.

Så din fråga får jag passa vidare till någon annan.
 

MrD

Member
Tony och Emma kunde verkligen sina grejer. Men misströsta inte. Kahls ingår i princip i Spressobar familjen och Bella & Sofi besitter minst lika bra kunskaper och är väldigt noga med reultatet. Så en espresso eller latte där rekomenderar jag!
 

Molarin

Well-known member
Jag brukar inspektera lika noga som Levak innan jag beställer...

[youtube]wGt0Wo0UrhU[/youtube]

Allvarligt talat. Jag brukar säga till om jag tror mig få någon som helst intellektuell respons från baristan.
 

MrD

Member
När Spresssobar fanns i Kalmar var Tony och Emma alltid mån hur shoten smakade. Det fanns en dialog mellan baristan och kunden, så några "klagomål" var det aldrig tal om. Minsta tveksamhet så fick man en ny shot. Det var väl därför man alltid hängde där..

Numer tar jag bara en kopp svart, då det inte finns något bra ställe längre som serverar bra espresso. En shot trycks ut på ett sätt som skulle kunna liknas med en podmaskin, helt utan självkritik och känsla för resultatet. I dessa fall har jag helt frångått espresson och satsat på en vanlig kopp svart... Meningslöst att klaga då, som flera här har påpekat, personalen inte vet vad de sysslar med eller bara satsar på kvantitet istället för kvalité.

Avslutningvis: Klev in på ett fik för ett tag sedan, frågade personalen bakom maskinen, som förövrigt så hemmastagd ut, vad hon hade i kvarnen. En klassisk fråga skullle jag tycka om man är minska intresserad av hantverket. På Spressobar var det en standardfråga. Nå, till svar fick jag: "bönor..." :huh:
Jag hällde upp en kopp svart och gick...

Skulle markera att inlägget var ett svar till "Cima Coppi" och att det är Kahls i baronen och ingen annan stans:)
 

Cima Coppi

Member
Tony och Emma kunde verkligen sina grejer. Men misströsta inte. Kahls ingår i princip i Spressobar familjen och Bella & Sofi besitter minst lika bra kunskaper och är väldigt noga med reultatet. Så en espresso eller latte där rekomenderar jag!

MrD: Förlåt, jag glömde att Sofie kör vidare.. Tyvärr får man ta en shot på rot då det är ont om plats. Men jag saknar Tony bakom maskinen.. Han är KUNG! :)
 

MrD

Member
MrD: Förlåt, jag glömde att Sofie kör vidare.. Tyvärr får man ta en shot på rot då det är ont om plats. Men jag saknar Tony bakom maskinen.. Han är KUNG! :)

Ja det är helt sant! Kalmar sakanr verkligen ett ställe där man kan sitta i lugn och ro med en riktigt bra kaffe och insupa lite riktig passion. Det mesta man får i espressoväg nu för tiden är odrickbart.
Sist jag tog en dubbel smällde hon upp handtaget i maskinen HELT utan att tampa, den shoten klockade jag på 10sek. la inget besvär på att fråga vilka bönor de körde med kan jag säga.
 

Camera IT

Well-known member
Som ägare av ett café så vill jag att mina kunder säger till eller klagar på det som är fel.
Hur ska man annars kunna fixa till felen.
Alla gör inte kaffet på samma sätt fast dom har gått kurser.
Dom vill bara ha en stämpel att dom är utbildade sen skiter dom i kaffet om dom ens dricker kaffe själva.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp